- Spółka zawiera umowy z innymi firmami na wynajem powierzchni biurowych. Poza czynszem i opłatami za media, spółka obciąża najemców (refakturuje) ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub użytkowania mienia oraz kwotą za ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych w części przypadającej na najemcę. Spółka nie zawiera polisy ubezpieczeniowej w imieniu i na rzecz konkretnego najemcy. Jedynym beneficjentem polisy jest spółka. Najemca ponosi jedynie proporcjonalny udział w kosztach składki z tytułu ochrony wynajmującego tą polisą. Najemca nie ma korzyści finansowej z tytułu wypłaty ewentualnego odszkodowania. Umowę ubezpieczeniową na całość obiektu zawiera spółka i odprowadza z tego tytułu składki. Nie ma możliwości wydzielenia polisy samoistnej dla lokalu najmowanego przez jednego najemcę. Najemca nie może we własnym zakresie zawrzeć umowy ubezpieczenia nieruchomości.
Najemcy są obciążani kosztem składki ubezpieczeniowej proporcjonalnie do najmowanej powierzchni. Obowiązek ponoszenia przez najemcę kosztów ubezpieczenia nieruchomości jest warunkiem zawarcia umowy najmu. Czy spółka prawidłowo do refaktury tych ubezpieczeń stosuje 23-proc. stawkę VAT właściwą dla usług najmu powierzchni biurowych? – pyta czytelnik.
Kluczowe znaczenie w analizowanej sprawie ma ustalenie, czy:
- usługi ubezpieczenia OC oraz ubezpieczenia mienia od ognia i zdarzeń losowych stanowią usługi samodzielne, odrębne od świadczonych przez spółkę usług najmu, a tym samym należy określić odrębną stawkę dla każdej z tych usług,
- najem i usługi ubezpieczenia stanowią jedną, zasadniczą usługę i tym samym dla całego świadczenia należy określić jedną stawkę VAT.