Czy spółka Srebrna musi zapłacić za fakturę od firmy, która miała przygotować budowę wieżowca K-Tower? Czy wystawiony przez nią dokument jest prawidłowo opisany? Czy wystawca faktury powinien odprowadzić wykazany w niej VAT? Te pytania pojawiają się w ostatnich dniach w związku z rozliczeniami inwestycji na ul. Srebrnej w Warszawie. Co mówią przepisy?
Pierwsza zasada: faktura powinna dokumentować faktycznie wykonaną usługę.
– Jeśli usługa nie została zrealizowana mamy do czynienia z tzw. pustą fakturą. Odbiorca może jej w ogóle nie przyjmować i tym bardziej odmówić zapłaty. Powinien też zażądać wyjaśnień od wystawcy. Jeśli usługi zostały wykonane, ale są wątpliwości co do ich zakresu bądź jakości odbiorca może domagać się dodatkowych dokumentów, np. protokołu przyjęcia prac geologicznych czy geodezyjnych – mówi Roman Namysłowski, doradca podatkowy, partner w Crido Taxand.
Czytaj: Branża deweloperska: Na Srebrnej nie stracisz
Druga zasada: na fakturze musi być opis usługi.