26 listopada 2015 r.
Spółka pomniejszyła podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego w deklaracji VAT-7 za listopad 2015 r. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej, tak jak i samą fakturę korygującą spółka ABC powinna przechowywać do upływu terminu przedawnienia, tj. do 31 grudnia 2020 r. (jeżeli bieg terminu przedawnienia nie ulegnie przerwaniu lub zawieszeniu).
wariant II:
8 stycznia 2016 r.
Spółka pomniejszyła podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego w deklaracji VAT-7 za styczeń 2015 r. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej, tak jak i samą fakturę korygującą spółka ABC powinna przechowywać do upływu terminu przedawnienia, tj. do 31 grudnia 2021 r. (jeśli bieg terminu przedawnienia nie ulegnie przerwaniu lub zawieszeniu).
Czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej na plus, tj. zwiększającej podstawę opodatkowania lub kwotę podatku?
Przepisy o VAT nie wymagają posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej na plus. Podatnik może natomiast z innych powodów (np. windykacji) rozważyć, aby takie potwierdzenie uzyskiwać.
Uwaga! Przepisy o VAT nie wymagają od sprzedawcy posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, gdy faktura korygująca nie wpływa na wysokość podstawy opodatkowania lub kwoty podatku (np. korekta dotyczy pomyłki w adresie nabywcy lub sprzedawcy).
Jakie dokumenty potwierdzają, że kontrahent ma wiedzę o warunkach rozliczenia transakcji po korekcie?
Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się m.in. jeśli nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (zob. art. 29a ust. 15 pkt. 4 in principio ustawy o VAT).
Ustawa o VAT nie przewiduje także rodzaju dokumentacji potwierdzającej, że nabywca ma wiedzę o warunkach realizacji transakcji wynikających z korekty (por. interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 29 czerwca 2015 r., IPPP2/4512-326/15-2/RR).
Moim zdaniem można mówić, że nabywca towaru lub usługobiorca ma takie informacje, np. w sytuacji, gdy przed wystawieniem faktury korygującej:
- nabywca został powiadomiony o udzieleniu rabatu potransakcyjnego lub podpisano w tym zakresie stosowne porozumienie,
- strony podpisały protokół zwrotu towarów.
Z kolei Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 29 czerwca 2015 r. (IPPP2/4512-326/15-2/RR) wskazała, że jako podstawę dla uzyskania potwierdzenia, że kontrahent ma wiedzę o warunkach rozliczenia transakcji po korekcie, można przyjąć:
- wyciąg z rachunku bankowego sprzedawcy zawierający przelewy przychodzące lub potwierdzenie otrzymania przelewu, z których to dokumentów wynika, że kontrahent zapłacił za usługi z uwzględnieniem wystawionej przez spółkę faktury korygującej,
- wyciąg z rachunku bankowego sprzedawcy zawierający przelewy wychodzące lub potwierdzenie dokonania przelewu przez sprzedawcę, z których to dokumentów wynika, że sprzedawca zwrócił kontrahentowi kwotę wynikającą z faktury korygującej,
- potwierdzenie rozrachunków (sald), z których wynika ujęcie faktury korygującej przez nabywcę w jego księgach,
- korespondencję z klientem (np. wiadomości elektroniczne, w których klient wskazuje numer rachunku bankowego do zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia), z której wynika, że ma on informacje o rozliczeniu transakcji na zasadach obowiązujących po korekcie.
Jednak wskazany katalog dowodów potwierdzających, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, jest otwarty.
Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy