Gmina nie zapłaci VAT od opłat i wyżywienia dzieci w przedszkolach - wyrok NSA

Gmina nie jest podatnikiem VAT w zakresie opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci uczęszczających do żłobka.

Publikacja: 31.01.2018 03:00

Gmina nie zapłaci VAT od opłat i wyżywienia dzieci w przedszkolach - wyrok NSA

Foto: 123RF

We wniosku o interpretację miasto wskazało, że w celu realizacji polityki społecznej utworzyło żłobki. Zakładanie i utrzymanie żłobków należy do zadań własnych gminy. Miasto uważało, że żłobki będące jednostkami budżetowymi gminy, wykonując zadania własne gminy w zakresie polityki społecznej, nie podlegają VAT. Zapytało jednak, czy opodatkowaniu podlegają opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci uczęszczających do żłobka gminnego. Zdaniem miasta – nie. Tłumaczyło ono, że opłaty za pobyt dzieci w żłóbku pobierane są zgodnie z uchwałą rady miasta. Nie jest w nią wkalkulowany zysk, bo pieniądze, jakie wnoszą rodzice, nie pokrywają kosztów związanych z pobytem, a część za wyżywienie pokrywa tylko koszt produktów żywnościowych.

Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Jego zdaniem wyżywienie oraz pobyt dzieci w żłobkach są odpłatne, nawet jeśli wysokość opłaty jest narzucana ustawowo i nie jest rynkowa. Poza tym istnieje bezpośredni związek pomiędzy płatnością, a świadczoną przez żłobek usługą. W konsekwencji, czynności wykonywane przez miasto spełniają definicję świadczenia usług, a miasto jest podatnikiem VAT.

Rację samorządowcom przyznały dopiero sądy administracyjne: najpierw Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, a ostatecznie Naczelny Sąd Administracyjny.

Sąd kasacyjny przypomniał, że w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT ustawodawca wyłączył z grona podatników m.in. organy władzy publicznej w zakresie wykonywanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności podejmowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przepisu tego wynika, że organy oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatników, tylko gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ich zadaniach, a także wówczas, gdy wykonują czynności mieszczące się w tych zadaniach, ale robią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W ocenie NSA takie uregulowanie jest wynikiem tego, że często podmioty te działają na styku prawa publicznego i prywatnego. Podstawową przesłanką wyłączenia organów władzy i podmiotów prawa publicznego z kręgu podatników VAT jest jednak publicznoprawny charakter czynności. Sąd zauważył, że w praktyce uregulowania sytuacji prawnej tych podmiotów budzą jednak wiele wątpliwości. Niekiedy istnieją trudności z odróżnieniem działań tych podmiotów w sferze publicznoprawnej od prywatnoprawnej. Takim odróżnieniem nie jest bowiem odpłatność, ponieważ podmioty te także w sferze publicznoprawnej mogą pobierać należności, opłaty, składki lub płatności.

Po analizie przypisów i orzecznictwa, w tym unijnego, NSA zauważył, że organ samorządu terytorialnego w ramach władztwa publicznego określa wysokość opłat za pobyt i wyżywienie w żłobku. Przy czym wyżywienie – jak wynika z wniosku – pokrywa jedynie tzw. wsad do kotła. Trudno mówić więc w tym przypadku o ekwiwalentności świadczeń. Opłaty te rekompensują jedynie niewielki procent kosztów funkcjonowania tych placówek. Dla oceny charakteru tych świadczeń nie ma też większego znaczenia tryb pobierania opłat.

NSA nie zgodził się, że brak opodatkowania spornych świadczeń mógłby spowodować zakłócenia konkurencji. Miasto nie działa bowiem na analogicznych zasadach jak podmioty prywatne prowadzące żłobki. Zdaniem sądu, to właśnie brak wyłączenia z opodatkowania miasta doprowadziłby do zakłócenia konkurencji. Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 24 b ustawy o VAT przewidział bowiem zwolnienie usług w zakresie opieki nad dziećmi przez podmioty sprawujące opiekę nad maluchami w wieku do lat trzech. Opodatkowanie gmin stawiałoby w korzystniejszej sytuacji inne podmioty prowadzące żłobki.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 grudnia 2017 r. (I FSK 2196/15). ©?

Komentarz eksperta

Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL

Trudno dostrzec merytoryczne przesłanki wnioskowania przez fiskusa, że opłaty za żłobek gminny podlegają VAT. Wydaje się, że fiskus w zakresie interpretacji dotyczących VAT od gmin prowadzi całkowicie profiskalną politykę. Komentowany wyrok wyraźnie to potwierdza. Z przepisów prawa wyraźnie wynika, że gminny żłobek jest jednostką budżetową, a zadania własne gminy w tym zakresie są skonkretyzowane ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech, z której wynikają zasady prowadzenia tej formy opieki. Nie można mówić o działaniach gminy na podstawie prawa cywilnego w oparciu o umowy z rodzicami – gmina działa jak organ władzy publicznej. Podobne problemy gminy mają w przypadku placówek opiekuńczych, które też funkcjonują na podstawie przepisów o opiece społecznej, a opłaty za świadczone przez te ośrodki usługi są często symboliczne. W obu przypadkach fiskus bezpodstawnie doszukuje się czynności opodatkowanych VAT. Należy pamiętać, że odmawiając poprawności stanowisku wnioskodawcy, organ interpretacyjny wprowadza daleko idącą niepewność, jak gmina poprawnie powinna wykazywać jej obrót opodatkowany w comiesięcznych rozliczeniach VAT. Generuje to też koszty dla budżetów samorządowych, a nie budżetu Skarbu Państwa. Jednak ostatecznie koszty skarżenia interpretacji, w tym obsługi prawnej, ponoszą wszyscy podatnicy, ponieważ podatki ogólnie finansują zarówno rząd, jak i samorządy. Zdaje się, że fiskus o tym już w ogóle nie pamięta. ?

We wniosku o interpretację miasto wskazało, że w celu realizacji polityki społecznej utworzyło żłobki. Zakładanie i utrzymanie żłobków należy do zadań własnych gminy. Miasto uważało, że żłobki będące jednostkami budżetowymi gminy, wykonując zadania własne gminy w zakresie polityki społecznej, nie podlegają VAT. Zapytało jednak, czy opodatkowaniu podlegają opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci uczęszczających do żłobka gminnego. Zdaniem miasta – nie. Tłumaczyło ono, że opłaty za pobyt dzieci w żłóbku pobierane są zgodnie z uchwałą rady miasta. Nie jest w nią wkalkulowany zysk, bo pieniądze, jakie wnoszą rodzice, nie pokrywają kosztów związanych z pobytem, a część za wyżywienie pokrywa tylko koszt produktów żywnościowych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara