Wyjazd na konferencję z procedurą VAT marża

Polska firma, która organizuje wyjazdy na zagraniczne sympozja, sprzedając klientom zakwaterowanie, wyżywienie i dojazd, świadczy usługę turystyki. Jest ona opodatkowana w Polsce według stawki 23 proc.

Publikacja: 28.01.2016 04:50

Wyjazd na konferencję z procedurą VAT marża

Foto: www.sxc.hu

Organizujemy wyjazd na konferencję we Francji (zakwaterowanie, wyżywienie, dojazd oraz wstęp na konferencję). Naszymi klientami są zarówno osoby z Polski, jak i z zagranicy. Jak należy opodatkować taką sprzedaż podatkiem od towarów i usług? – pyta czytelniczka.

W art. 119 ustawy o VAT została określona szczególna procedura przy świadczeniu usług turystyki. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży (a ściślej – kwoty marży pomniejszonej o kwotę należnego podatku) zamiast obrotu podatnika (zob. art. 119 ust. 1 ustawy o VAT).

Nie ma definicji

Przepisy ustawy o VAT (ani żadne inne przepisy, w tym przepisy unijne) nie definiują, niestety, pojęcia usług turystyki. W konsekwencji przy definiowaniu tego pojęcia należy się odwołać do znaczenia słowa „turystyka". Jak wynika z internetowego słownika języka polskiego (publ. http://sjp.pwn.pl/), „turystyka" oznacza „zorganizowane wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania". A zatem usługami turystyki są przede wszystkim usługi organizacji takich wyjazdów. Dotyczy to nie tylko usług organizacji wyjazdów wypoczynkowych czy krajoznawczych, ale również w innych celach. Za usługi turystyki uważa się bowiem również, przykładowo, usługi polegające na organizacji wyjazdów językowych czy studiów zagranicznych (tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu w sprawie C-200/04 Finanzamt Heidelberg v. ISt internationale Sprach-und Studienreisen GmbH).

Świadczone przez Państwa usługi organizacji wyjazdów konferencję są zatem usługami turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o VAT.

Fiskus się zgadza

Potwierdzają to wyjaśnienia udzielane przez organy podatkowe, np. przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy w interpretacji z 20 lipca 2011 r. (ITPP2/443-658/11/MD). W piśmie tym czytamy, że „z treści złożonego wniosku wynika, że Pana firma wykonuje m.in. usługi polegające na organizowaniu wyjazdów dla lekarzy na konferencje branżowe, świadczone na terenie Unii Europejskiej i poza nią (np. USA, Norwegia), na zlecenie polskiego podmiotu gospodarczego (firmy farmaceutycznej). (...) Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 119 ustawy, należy potwierdzić, że usługi świadczone przez Pana na rzecz krajowej firmy farmaceutycznej są usługami turystki w rozumieniu tego przepisu".

Uważam zatem, że w przedstawionej sytuacji z punktu widzenia VAT świadczą Państwo usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno usług świadczonych dla osób z Polski, jak i dla osób z zagranicy. Nie ma przy tym znaczenia, czy są to osoby z państw członkowskich Unii Europejskiej, czy z państw spoza Unii Europejskiej.

Jakie dane na fakturze

Miejsce świadczenia tych usług (zakładając, że nie świadczą ich Państwo ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej znajdującego się poza Polską) znajduje się na terytorium Polski (na podstawie art. 28n ust. 1 ustawy o VAT), a więc – we wszystkich wskazanych przypadkach – podlegają one opodatkowaniu VAT w Polsce według stawki 23 proc. (z zastrzeżeniem, że podstawą opodatkowania jest marża). Jednocześnie – zważywszy na to, że ma tu zastosowanie procedura marży – wystawiane przez Państwa faktury dokumentujące świadczenie tych usług – w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 1–17 ustawy o VAT – powinny zawierać wyłącznie dane określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–8 i 15–17 ustawy o VAT, a także wyrazy „procedura marży dla biur podróży" (zob. art. 106e ust. 2 ustawy o VAT). Dotyczy to wszystkich wskazanych przypadków, w tym przypadków, gdy nabywcy nie płacą wpisowego na konferencję, lecz nabywają tylko usługę zakwaterowania i wyżywienia.

Bez usług własnych...

Na zakończenie należy poczynić dwie uwagi. Po pierwsze, udzielając odpowiedzi, założyłem, że w skład usług, o których mowa, nie wchodzą tzw. usługi własne (tj. świadczenia realizowane przez Państwa we własnym zakresie), a więc usługi te składają się w całości z towarów i usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści osób je nabywających. Gdyby było inaczej (tj. gdyby w skład usług, o których mowa, wchodziły jednak częściowo usługi własne), w tym zakresie procedura opodatkowania marży nie miałaby zastosowania. Oznacza to, że – przynajmniej teoretycznie (w praktyce jest to przez podatników często ignorowane) – konieczne byłoby odrębne fakturowanie usług własnych.

...i nie na zlecenie

Inaczej wyglądałoby rozliczenie, gdyby Państwo świadczyli usługę organizacji konferencji na zlecenie, a więc gdyby nabywcą usługi był podmiot chcący zorganizować konferencję. Tego typu usług nie zalicza się bowiem do usług turystyki, a w konsekwencji są one opodatkowane na zasadach ogólnych, co potwierdzają zarówno sądy administracyjne (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 5 maja 2011 r., I SA/Bk 126/11), jak i organy podatkowe.

Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2014 r. (IPPP2/443-338/14-2/KBr), „świadczone przez wnioskodawcę usługi sprowadzające się do zapewnienia zleceniodawcy pakietu konferencyjnego, tj. stworzenia tzw. zaplecza noclegowego, nie są usługami turystyki, o których mowa w art. 119 ust. 1 ustawy. Analiza zakresu świadczonych usług wskazuje, że rzeczywistym i głównym celem tych usług nie jest organizacja wyjazdu w celu wypoczynku, krajoznawstwa, czy realizacji celów zdrowotnych, lecz zorganizowanie konferencji/szkolenia w określonej lokalizacji. (...) Wobec powyższych okoliczności należy stwierdzić, że świadczone przez spółkę usługi polegające na organizacji pakietu konferencyjnego podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a nie według procedury VAT marża, przewidzianej dla usług turystyki".

Autor jest doradcą podatkowym

Organizujemy wyjazd na konferencję we Francji (zakwaterowanie, wyżywienie, dojazd oraz wstęp na konferencję). Naszymi klientami są zarówno osoby z Polski, jak i z zagranicy. Jak należy opodatkować taką sprzedaż podatkiem od towarów i usług? – pyta czytelniczka.

W art. 119 ustawy o VAT została określona szczególna procedura przy świadczeniu usług turystyki. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży (a ściślej – kwoty marży pomniejszonej o kwotę należnego podatku) zamiast obrotu podatnika (zob. art. 119 ust. 1 ustawy o VAT).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona