Typowo zimowy widok: pług odgarnia śnieg z drogi. Zwykle na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad albo lokalnego samorządu. Może się jednak okazać, że dwa podobne pługi zgarniające podobnej grubości warstwę śniegu na dwóch podobnych drogach mogą być opodatkowane różnie: 8- albo 23-procentowym VAT.
Dlaczego? Bo jedna firma robi to w ramach złożonego świadczenia utrzymania drogi, a druga umówiła się tylko na odśnieżanie. Kontrakty złożone zwykle podlegają stawce 23 proc., a niektóre usługi, np. odśnieżanie czy koszenie przydrożnej trawy, mogą skorzystać ze stawki 8 proc. Dotychczas powstawało wiele problemów z zastosowaniem właściwej stawki.
Dlatego właśnie Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej objaśnienia dotyczące VAT od kontraktów drogowych. Ten 13-stronicowy dokument przygotowano wespół z GDDKiA na podstawie praktyki zawierania umów przez tę instytucję oraz samorządy. Wskazano, że występują dwa typy kontraktów. Pierwszy to „utrzymaj standard", stosowany głównie na autostradach, a wykonawca jest odpowiedzialny za całokształt utrzymania drogi w danym okresie. Drugi typ to „wywołaniowy", dotyczący konkretnej pracy na danej drodze.
Czytaj także: