Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2018 r. (0112-KDIL1-3.4012.602.2018.1.AK).
Czytaj także: Faktura VAT wysłana mailem a rozliczenie ze skarbówką
W związku z prowadzoną działalnością w zakresie wynajmu i zarządzania flotą pojazdów, wnioskodawca wystawia swoim klientom faktury, w których wykazuje VAT według właściwej stawki. Zdarza się, że w odniesieniu do tych faktur wnioskodawca wystawia faktury korygujące w celu pomniejszenia wysokości podstawy opodatkowania i kwoty podatku. Zarówno faktury pierwotne, jak i korygujące umieszczane są w formie elektronicznej na indywidualnych kontach klientów. Konta te są zakładane na specjalnych portalach internetowych prowadzonych przez wnioskodawcę. Klient ma dostęp do swojego indywidualnego konta za pomocą unikalnego loginu oraz hasła. Z chwilą umieszczenia nowego dokumentu (np. faktury korygującej) na koncie klienta, uzyskuje on do niej natychmiastowy dostęp, może ją w każdej chwili pobrać i zapoznać się z jej treścią. Klient jest informowany o fakcie umieszczenia nowego dokumentu na jego koncie za pomocą e-maila, smsa lub za pomocą wiadomości wewnętrznej udostępnianej na portalu. Jednocześnie, w systemach wnioskodawcy służących do obsługi ww. portali internetowych odnotowywana jest informacja o zamieszczeniu danego dokumentu na koncie klienta. Klienci wyrażają zgodę na dostarczanie im przez wnioskodawcę w formie elektronicznej dokumentów, w tym również faktur i faktur korygujących.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego o wartości wykazane na wystawionej fakturze korygującej w tym okresie rozliczeniowym, w którym faktura korygująca została umieszczona na indywidualnym koncie klienta.
Dyrektor KIS stwierdził, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez klienta jest moment, w którym faktura ta staje się dla niego dostępna, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Jest to zatem moment umieszczenia faktury korygującej na indywidualnym koncie klienta, który jest o tym informowany. Oznacza to bowiem spełnienie warunku posiadania przez wystawcę faktury potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.