W takiej sytuacji znalazł się podatnik, który w latach 60. XX wieku zaadaptował osiem lokali mieszkalnych na pomieszczenie biurowe dla własnych potrzeb. Niedługo później przeniósł się do innej siedziby, a wskazane pomieszczenia wynajął jako lokal użytkowy. Obecnie przebudował lokale użytkowe i zmienił sposób ich użytkowania, w wyniku czego powstało pięć lokali mieszkalnych, które mają podlegać sukcesywnej sprzedaży. Zapytana o możliwość zastosowania zwolnienia, Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 16 marca 2010 r. (IPPP3/443-1212/09-2/KT) stwierdziła, że mamy w takim przypadku do czynienia z dostawą nowo utworzonych lokali, powstałych w wyniku przeprowadzenia znaczących zmian w obrębie istniejących pomieszczeń. W ich miejsce powstały jakościowo nowe lokale mieszkalne, których układ nie pokrywa się w ramach adaptowanej powierzchni z istniejącym dotychczas układem lokali użytkowych. W związku z tym przy planowanej sprzedaży dojdzie do dostawy nowych lokali mieszkalnych, które nie zostały wcześniej zasiedlone ani zamieszkane. Tym samym podstawowy warunek konieczny do zastosowania zwolnienia od VAT omawianej sprzedaży nie zostanie spełniony. Organ stwierdził jednak, że dostawa lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy dotychczasowych pomieszczeń użytkowych będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc. [obecnie 8 proc. – przyp. aut.].
Podobne wnioski płyną z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 24 maja 2013 r. (IPTPP4/ 443-102/13-8/BM). Organ podatkowy przychylił się w niej do stanowiska wnioskodawcy, który twierdził, że w wyniku przebudowy i nadbudowy budynku, w którym mieścił się bank, skutkującej powstaniem budynku mieszkalnego wielorodzinnego, dojdzie do faktycznej likwidacji pomieszczeń banku istniejących w dniu zakupu, a w ich miejsce powstaną nowe lokale mieszkalne i użytkowe. Z tego powodu późniejsza dostawa będzie dotyczyć nowych lokali mieszkalnych, które nie zostały wcześniej zasiedlone, co pociąga za sobą konieczność jej opodatkowania (aczkolwiek również preferencyjną stawką 8 proc.). Co istotne, w omawianej sprawie nakłady związane z adaptacją budynku znacznie przewyższyły wartość jego nabycia.
Różne zdania fiskusa
Zdarzają się jednak sytuacje, w których zmiana sposobu użytkowania w wyniku adaptacji budynku biurowego nie prowadzi do kwestionowania jego wcześniejszego zasiedlenia. Taką sytuację analizowała Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 2 września 2009 r. (IBPP1/443-593/09/BM). Wnioskodawca posiadający budynek biurowy, przy którego nabyciu skorzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynajmował go na pomieszczenia biurowe i wykorzystywał we własnej działalności gospodarczej. Następnie wystąpił o zmianę sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny z zamiarem podzielenia go na samodzielne lokale mieszkalne. Organ podatkowy uznał, że budynek był przed modernizacją użytkowany, dlatego dostawa lokali mieszkalnych powstałych po jego modernizacji podlega zwolnieniu z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10. Dostawa nie następuje bowiem w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, jak również nie następuje w okresie krótszym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu. Tutaj jednak nakłady poniesione na ulepszenie budynku nie przekroczyły 30 proc. jego wartości początkowej i prawdopodobnie układ lokali mieszkalnych odpowiadał wcześniejszemu układowi lokali biurowych.
Należy uwzględnić procedury budowlane
W obliczu odmiennych stanowisk organów podatkowych najrozsądniejsze wydaje się uwzględnienie obiektywnych przesłanek związanych z procedurą zmiany sposobu użytkowania lokalu.
Zgodnie z art. 71 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 1409 ze zm.) zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. Jeżeli jednak zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga wykonania robót budowlanych, rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje w decyzji o pozwoleniu na budowę lub należy dokonać zgłoszenia robót budowlanych. W takich sytuacjach można domniemywać, że zakres adaptacji jest na tyle istotny, że organy podatkowe zakwalifikują go jako likwidację dotychczasowych lokali i utworzenie nowych, których sprzedaż nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z uwagi na brak wcześniejszego zasiedlenia.
Autor jest doktorem nauk ekonomicznych i biegłym rewidentem