Jak interpretować unijną dyrektywę regulującą podatek od sprzedaży towarów i świadczenia usług? Wobec takiego pytania stają często podatnicy, władze skarbowe i sądy wszystkich krajów członkowskich UE. Oprócz przepisów krajowych i wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE pomocniczym materiałem są opinie Komitetu ds. VAT, działającego przy Komisji Europejskiej.
Czytaj także: Jak się zmieni unijny system VAT
Ten zespół ekspertów nie wydaje wiążących interpretacji, ale dyrektywa VAT wymaga od krajów członkowskich konsultacji przed wprowadzaniem nowych przepisów. Dlatego zbiór wytycznych Komitetu ma wartość jako materiał porównawczy.
Najnowsza, 239-stronicowa wersja wytycznych zbiera wszystkie opinie Komitetu, wydane od wdrożenia dyrektywy o VAT w 1977 r. Te najnowsze, przyjęte w 2018 r., dotyczą m.in. kwestii dobrej wiary podatnika w kontaktach z klientami. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorstw z branży telekomunikacyjnej i mediów. Skomentowano także sytuację, w której klient podatnika nie przedstawia mu numeru identyfikacyjnego dla celów podatkowych. Kwestiami tymi żywo interesują się władze podatkowe, także w Polsce. Istnienie dobrej wiary podatnika jest natomiast jedną z kluczowych spraw przy rozpatrywaniu uwikłania przedsiębiorcy w karuzelę podatkową.
Inna opinia z 2018 r. dotyczy opodatkowania usługi zarządzania udzielaniem kredytu przez konsorcjum banków. Komitet uznał, że chociaż usługi finansowe są generalnie wolne od VAT, to takie zarządzanie podlega podatkowi.