Dobra wiadomość dla firm, które obawiają się sankcji za wpłaty na rachunki spoza białej listy. Łatwo ich uniknąć, wystarczy poinformować o takim przelewie urząd skarbowy. Zawiadomienie składamy tylko raz, nie trzeba go wysyłać przy każdej wpłacie. Tak wynika z wydanych przez Ministerstwo Finansów objaśnień.
Przypomnijmy, że biała lista, czyli wykaz podatników VAT, funkcjonuje od 1 września 2019 r. Od początku były z nią problemy. Część firm w ogóle na nią nie trafiła, niektóre z niepełnymi danymi, np. bez numeru konta bankowego. Kontrahenci obawiali się przelewać pieniądze na rachunki, których nie ma w wykazie. Od 1 stycznia br. są za to sankcje. Wpłata na konto spoza wykazu (chodzi o kwoty powyżej 15 tys. zł) nie może być rozliczona w kosztach PIT/CIT. Poza tym nabywcy grozi solidarna odpowiedzialność za niezapłacony przez sprzedawcę VAT.
Czytaj też: VAT: sankcji nie będzie, choć konta nie ma na białej liście
Jak uniknąć tych sankcji? O przelewie na rachunek, którego nie ma na białej liście, trzeba powiadomić skarbówkę. Wzór zawiadomienia określony został w rozporządzeniu ministra finansów z 23 grudnia (DzU z 2019 r., poz. 2530). To formularz ZAW-NR, ma dwie strony i 40 pozycji. Trzeba w nim podać dokładne dane: swoje oraz kontrahenta. A przede wszystkim numer rachunku bankowego, na który przelaliśmy pieniądze.
Czy to rozwiązanie satysfakcjonuje przedsiębiorców? Nie do końca, bo wysyłanie zawiadomień po każdej wpłacie to duża biurokracja. Szczególnie w większych firmach, gdzie codziennie jest realizowanych wiele przelewów.