Split payment – to całkowicie nowa forma rozliczeń gminy jako czynnego podatnika VAT z jej kontrahentem, będącym też czynnym podatnikiem VAT. Dotyczy zarówno płatności gminy na rzecz kontrahentów, jak i płatności kontrahentów na rzecz gminy. Polska nazwa tej nowej formy rozliczeń, to tzw. mechanizm podzielonej płatności (MPP). Wchodzi on w życie 1 lipca 2018 roku. Do czasu wyrażenia zgody przez Komisję Europejską, aby split payment był w Polsce obowiązkowy, mechanizm ten jest tymczasowo dobrowolny. Czyli przez co najmniej pół roku.
Czym jest split payment?
To nowa forma płatności należności przez gminę na rzecz jej kontrahentów. I na odwrót. Polega ona na tym, iż gminy będące zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, przy dokonywaniu płatności kwoty należności z faktur wystawionych przez kontrahentów, mają prawo wyboru modelu płatności tych należności. Mogą mianowicie zastosować dotychczasowy model płatności albo też wybrać nowy, tzw. mechanizm podzielonej płatności. Dotyczy to oczywiście tylko otrzymywanych przez gminę faktur, które zostały wystawione przez jej kontrahentów z wykazaną kwotą podatku VAT. I tylko tych otrzymanych po 1 lipca 2018 r.
Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:
- zapłaty kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury gmina dokonuje na rachunek VAT kontrahenta;
- zapłaty całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury gmina dokonuje na rachunek bankowy kontrahenta albo na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których bank prowadzi rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.
Zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności gmina dokonuje przy użyciu komunikatu przelewu. To nowy, specjalny rodzaj przelewu udostępniony przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową. Jest on przeznaczony wyłącznie do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności.