VAT

Księgowi: po rozszerzeniu JPK nie podniesiemy klientom cen za usługi

www.sxc.hu
Od nowego roku wszystkie firmy będą składać elektroniczną ewidencję VAT. Fiskus chce im w tym pomóc.

Półtora miliona najmniejszych firm będzie musiało do 26 lutego po raz pierwszy przesłać do urzędu skarbowego ewidencję VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. – Już w grudniu udostępnimy im super prostą aplikację, która po wpisaniu faktur sama będzie generować JPK – zapewnia w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Zbigniew Wiliński, zastępca dyrektora Departamentu Poboru Podatków resortu finansów. Biura księgowe deklarują, że nie podniosą cen klientom z powodu nowego pliku.

JPK to zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorstwa. – Dzięki niemu skarbówka ma bieżący dostęp do olbrzymiej ilości danych. Wie, co się dzieje w firmach, łatwiej jej wyłapywać nieprawidłowości – mówi Piotr Świniarski, adwokat w kancelarii Mikulski & Partnerzy.

 

Resort: będzie prościej

Pierwsze ewidencje VAT w formie JPK były składane w sierpniu zeszłego roku. Na razie przesyła je 107 tys. firm. Początki nie były łatwe, a wielu przedsiębiorców popełniało błędy i fiskus wzywał ich do wyjaśnienia niejasności.

Do końca 2017 r. zwolnieni z obowiązku przesyłania JPK są mikroprzedsiębiorcy, czyli firmy, które zatrudniają do dziesięciu osób i mają roczne obroty do 2 mln euro. Ale i oni muszą podjąć nowe wyzwanie. Od stycznia już wszyscy będą prowadzić ewidencję VAT elektronicznie, a do 26 lutego (25 akurat przypada w niedzielę) będą musieli przesłać pierwszy JPK. Ten termin, zdaniem Ministerstwa Finansów, obowiązuje zarówno tych, którzy rozliczają się miesięcznie, jak i kwartalnie. Za niezłożenie JPK grozi grzywna.

 Na razie resort finansów oferuje arkusz kalkulacyjny w formacie csv do wpisywania faktur oraz aplikację Klient JPK 2.0 służącą do wysłania pliku. W grudniu ma je zastąpić prostsza aplikacja.

- Wystarczy, że przedsiębiorca wpisze faktury, same przeniosą się do ewidencji, potem będzie można wygenerować JPK oraz deklarację – zapewnia Zbigniew Wiliński. Dodaje, że to rozwiązanie skierowane zostanie głównie do tych, którzy nie prowadzą jeszcze ewidencji w formie elektronicznej i nie korzystają z pomocy księgowych.

Czy ci, którym sprawy podatkowo-księgowe prowadzą biura rachunkowe będą musieli od nowego roku płacić więcej za ich usługi? Z informacji uzyskanych przez „Rzeczpospolitą” wynika, że nie.

 - JPK będzie generowany automatycznie na podstawie wprowadzonych faktur. Ta funkcja nie spowoduje więc zmiany ceny abonamentów oferowanych przez naszą firmę – powiedział nam Robert Kaliszuk, dyrektor IT w biurze superksiegowa.pl.

- Mikroprzedsiębiorcy korzystający z naszych usług nie poniosą dodatkowych wydatków na wysłanie JPK. Nie będą musieli też samodzielnie wprowadzać do systemu księgowego danych z faktur, dostarczą jedynie dokumenty przychodowe i kosztowe – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor Departamentu IT w Tax Care.

 -Udostępnienie JPK nie będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami dla klientów – zapewnia Joanna Swatowska-Rybak, kierownik ds. marketingu w biurze rachunkowym inFakt.

- Możliwość generowania, pobrania i wysłania plików JPK do urzędu skarbowego jest dostępna w ramach abonamentu dla użytkowników pełnej wersji serwisu, nie trzeba do niej dopłacać – mówi Patrycja Kurzawa z serwisu księgowości iFirma.pl. Wyjaśnia, że dane do JPK są pobierane automatycznie z faktur i ewidencji. Wygenerowany plik można wysłać samemu lub za pośrednictwem serwisu.

Comiesięczny obowiązek

 - Jeżeli chodzi o stronę techniczną tworzenia JPK, po stronie klienta nie dochodzą żadne nowe obowiązki. Wystarczy, że przekaże faktury sprzedaży i zakupu – mówi właściciel biura rachunkowego Janusz Menkina. Podkreśla jednak, że tworzenie pliku wymaga dołożenia większej staranności. W razie niezgodności, np. co do numeru lub daty faktury albo daty sprzedaży, musimy się liczyć z tym, że zostaniemy wezwani do urzędu skarbowego.

Janusz Menkina zwraca też uwagę, że więcej pracy będą mieli przedsiębiorcy, którzy do tej pory rozliczali się z fiskusem kwartalnie. VAT-owski JPK należy bowiem składać co miesiąc.
Srodtytul: Szansa na szybszy zwrot podatku
BdTXT - W - 8.15 J: Ministerstwo Finansów zachęca mikroprzedsiębiorców do składania elektronicznych ewidencji już w tym roku. Ci, którzy skorzystają z tej możliwości mają szanse na szybszy zwrot VAT – w ciągu 25 dni.

- Składam za klientów nieobligatoryjne JPK zawsze wtedy, gdy wraz z deklaracją wnioskują o przyspieszony zwrot podatku – mówi Janusz Menkina. - W takich sytuacjach należy jeszcze złożyć do urzędu skarbowego dowody zapłaty za faktury. Ta procedura działa, bo klienci otrzymują szybszy zwrot VAT bez podejmowania przez urząd dalszych czynności sprawdzających.


Nowa struktura pliku

W piątek Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję struktury JPK_VAT. Ograniczono w nim liczbę obowiązkowych pól, m.in. w części, gdzie są dane adresowe. Uporządkowano zasady oznaczania korekt. Pojawi się też dodatkowe, nieobowiązkowe pole „adres e-mail".

Nowa struktura obowiązywać będzie od 1 stycznia 2018 r. Zmiany to efekt przeprowadzonych przez resort finansów konsultacji podatkowych. W dalszej perspektywie ministerstwo planuje rozszerzyć JPK o dalsze kategorie danych, wychodzące poza zakres informacji z ewidencji VAT. Umożliwi to szerszą analizę transakcji. Pozwoli też na likwidację deklaracji VAT-7 (jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” z 31 lipca br. Ministerstwo Finansów planuje to najwcześniej 1 stycznia 2019 r.).

1,5 miliona firm będzie musiało w nowym roku po raz pierwszy złożyć VAT-owski JPK

Opinia dla „Rzeczpospolitej”

 
Małgorzata Samborska, doradca podatkowy, dyrektor w firmie doradczej Grant Thornton
 
JPK to dobry krok w kierunku uszczelniania systemu podatkowego. Pierwsze doświadczenia przedsiębiorców z jego sporządzaniem nie były łatwe. Firmy popełniały wiele błędów, często wynikających z tego, że ministerialne wyjaśnienia nie były precyzyjne, mało też było czasu na przygotowanie się do wypełnienia nowego obowiązku. Ministerstwo Finansów sukcesywnie jednak poprawia JPK i – co należy pochwalić – z wyrozumiałością podchodziło do tych, którzy przy jego wypełnianiu popełniali pomyłki. Miejmy nadzieję, że tak też będzie z mikroprzedsiębiorcami. Uczulam ich jednak, żeby nie składali pliku w ostatniej chwili, wcześniejsze doświadczenia pokazały bowiem, że po obciążeniu systemu przy wysyłce pojawiały się problemy techniczne. W skrajnych sytuacjach niektóre firmy czekały nawet trzy dni na urzędowe potwierdzenie odbioru. A przecież liczba podmiotów obowiązanych do wysyłki JPK rozszerzy się od nowego roku 15-krotnie.
 
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL