- Wójt powierzył prowadzenie niektórych spraw gminy sekretarzowi. Czy, w razie sporu przed sądem, sekretarz może sam podpisać pełnomocnictwo procesowe dla wybranej przez siebie osoby?
Nie.
Czytaj także: Ustalenie wynagrodzenia wójta to kompetencje rady gminy
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) organem wykonawczym gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 u.s.g.). W myśl art. 33 ust. 4 u.s.g. wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Powierzenie określonych kompetencji do wykonywania oznacza dekoncentrację uprawnień. Wójt może dokonać jej, w zakresie swojej właściwości, w regulaminie organizacyjnym, w zakresie czynności czy odrębnym upoważnieniem. Taka dekoncentracja nie traci mocy obowiązującej ze zmianą osoby wójta. Powierzenie wykonywania określonych czynności zastępcy wójta czy sekretarzowi nie oznacza jednak, że dochodzi do przeniesienia na nich tych kompetencji, gdyż działają oni zawsze w imieniu wójta (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 grudnia 2008 r., sygn. II OSK 1458/08, LEX nr 512719). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) sekretarz jest zatrudniony w urzędzie gminy na podstawie umowy o pracę.
Wójt może upoważnić go w szczególności do wykonywania zadań z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu gminy oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi (art. 5 ust. 4 u.p.s.). Należy przy tym pamiętać, że upoważnienie udzielone na podstawie art. 33 ust. 4 u.s.g. nie jest upoważnieniem do wydawania decyzji administracyjnych, gdyż upoważnienia do wydawania decyzji wójt udziela na podstawie innego przepisu (art. 39 ust. 2 u.s.g.).