Po dwuletniej rewaloryzacji zabytkowy ogród Krasińskich w Warszawie został na nowo otwarty w maju 2014 r. Dwa miesiące później Rada m.st. Warszawy podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia nowego regulaminu korzystania z parku. Uchwała w § 4 pkt 7 stwierdzała, że „na obszarze ogrodu zabrania się wprowadzania psów, z wyjątkiem psów asystujących".
Czytaj także: Czy można zakazać wstępu psów na teren parku
Właściciel psa zaskarżył ten przepis do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Zapoczątkowało to serię spraw, które ciągnęły się przez cztery lata, absorbując dwukrotnie WSA w Warszawie oraz dwukrotnie Naczelny Sąd Administracyjny. A chodziło tylko o jedną, ale niebagatelną kwestię: czy w uprawnieniach rad gmin mieści się prawo do ustanawiania całkowitego zakazu wprowadzania zwierząt do parków.
Właściciel psa twierdził, że Rada m.st. Warszawy nie ma uprawnień do ustanawiania całkowitego zakazu wstępu właścicieli psów wraz z psami na tereny gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy może jedynie ustalić sposób postępowania ze zwierzętami na terenie parku.
Rada powoływała się na przepisy konstytucji oraz ustawy o samorządzie gminnym, które uprawniają rady gmin do wydawania aktów prawa miejscowego, m.in. w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.