- Władze gminy podęły decyzję o zmianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W jego nowej wersji chcą szerzej ująć inwestycje celu publicznego. Na co powinny zwrócić uwagę?
Zgodnie z art. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym inwestycją celu publicznego jest działanie mające na celu realizację celów publicznych (określonych przede wszystkim w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami) o znaczeniu lokalnym, ponadlokalnym, krajowym i metropolitalnym, bez względu na status podmiotu podejmującego te działania oraz źródła finansowania.
Ja wynika z orzecznictwa – zwrócić należy tu uwagę zwłaszcza na dwie kwestie: zakres inwestycji (określenie, czy dane przedsięwzięcie można zaliczyć np. do działań lokalnych, czy ponadlokalnych) i cel danego zamierzenia (wyrok WSA w Krakowie z 21 grudnia 2016 r., II SA/Kr 1218/16, LEX nr 2190150). W najnowszym orzecznictwie pojawia się coraz więcej tez, w których zwraca się coraz większą uwagę na pierwszą z tych kwestii.
To, czy dana inwestycja celu publicznego będzie miała znaczenie lokalne, ponadlokalne, czy np. krajowe, wynikać powinno przede wszystkim ze związanych z nią dokumentów. Przykładowo, w planie zagospodarowania przestrzennego województwa muszą się znaleźć inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym. Można przyjąć, że zapisy tegoż planu powinny być wiążące dla studium.
Jednakże, czasem powstaną faktyczne problemy, jeżeli realizacja danego celu w skali ponadlokalnej będzie wynikała z innych niż plan dokumentów wojewódzkich. Wówczas należałoby zachować na poziomie lokalnym wstrzemięźliwość przy kwalifikacji tego typu inwestycji w planie miejscowym lub w studium jako ponadlokalnych (chociażby w imię dążenia do hierarchiczności aktów polityki przestrzennej). Punktem odniesienia nie może być prowadzony przez marszałka województwa rejestr decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim i krajowym – zawiera on bowiem zbiór konkretnych rozstrzygnięć, ale bez merytorycznej oceny ich treści.