Wybory samorządowe 2018: do kiedy trwa kampania wyborcza

Plakaty i hasła wyborcze mogą być umieszczane na nieruchomości, obiekcie czy urządzeniu tylko po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy. Wójt powinien zapewnić odpowiednią liczbę miejsc na bezpłatne rozmieszczanie plakatów wszystkich komitetów wyborczych.

Publikacja: 18.09.2018 07:00

Wybory samorządowe 2018: do kiedy trwa kampania wyborcza

Foto: AdobeStock

Sposób prowadzenia kampanii wyborczej, w tym umieszczania materiałów wyborczych, określa kodeks wyborczy (dalej k.w.). Kampania dotycząca najbliższych wyborów samorządowych, których datę wyznaczono na 21 października, zakończy się 19 października o godz. 24. W ramach kampanii prowadzona jest agitacja wyborcza, czyli publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób. Prowadzenie agitacji, w tym m.in. zwoływanie zgromadzeń i rozpowszechnianie materiałów wyborczych, będzie zabronione w dniu głosowania i na 24 godziny przed tym dniem.

Czytaj także: Wybory samorządowe 2018: Trudny egzamin przed komisjami

Zakazy agitacji

W k.w. zawarto zakazy prowadzenia agitacji wyborczej:

- na terenie urzędów administracji rządowej i administracji samorządu terytorialnego oraz sądów,

- na terenie zakładów pracy (innych niż wskazane wyżej urzędy) – w sposób i formach zakłócających normalne funkcjonowanie,

- na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, oddziałów obrony cywilnej oraz skoszarowanych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,

- na terenie szkół wobec uczniów (za agitację wyborczą nie uznaje się prowadzonych przez szkołę zajęć z zakresu edukacji obywatelskiej polegającej m.in. na upowszechnianiu wśród uczniów wiedzy o znaczeniu wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego i o zasadach organizacji wyborów), a także

- w lokalu wyborczym i na terenie budynku, w którym znajduje się ten lokal.

W ramach agitacji wyborczej nie wolno:

- organizować loterii fantowych, innego rodzaju gier losowych czy konkursów, w których wygranymi są nagrody pieniężne lub przedmioty o wartości wyższej niż wartość przedmiotów zwyczajowo używanych w celach reklamowych lub promocyjnych,

- podawać lub dostarczać napojów alkoholowych nieodpłatnie lub po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od ceny nabycia lub kosztów wytworzenia,

- nieodpłatne rozdawać przedmiotów o wartości wyższej niż wartość przedmiotów zwyczajowo używanych w celach reklamowych lub promocyjnych.

Materiały wyborcze

Materiały wyborcze (przez które należy rozumieć każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami) powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą. Umieszczanie plakatów i haseł wyborczych na: ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogro- dzeniach, latarniach oraz urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych czy innych jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy danej nieruchomości, obiektu lub urządzenia.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek zapewnić na obszarze gminy odpowiednią liczbę miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych oraz podać wykaz tych miejsc do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty i w Biuletynie Informacji Publicznej.

Plakaty i hasła wyborcze powinny być umieszczane w taki sposób, aby można je było usunąć bez powodowania szkód. Policja lub straż gminna ma obowiązek usuwania, na koszt komitetów wyborczych, plakatów i haseł, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym.

Zasadą jest, że plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej będą musiały zostać usunięte przez pełnomocników wyborczych w terminie 30 dni po dniu wyborów. Obowiązek ten nie będzie dotyczyć sytuacji gdy:

- plakaty, hasła i urządzenia ogłoszeniowe będą znajdować się na nieruchomościach, obiektach lub urządzeniach niebędących własnością Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub stowarzyszeń, komunalnych osób prawnych oraz spółek, w których większość akcji lub udziałów ma Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, oraz fundacji utworzonych przez organy władzy publicznej, a

- pozostawienie plakatów, haseł i urządzeń nastąpi za zgodą właściciela.

Wójt postanowi o usunięciu plakatów, haseł i urządzeń ogłoszeniowych nieusuniętych we wskazanym wyżej wymaganym terminie 30 dni, przy czym koszty usunięcia poniosą w takim przypadku obowiązani (pełnomocnicy wyborczy).

Kara za wykroczenie

Umieszczanie (ustawianie), w związku z wyborami:

- plakatów i haseł wyborczych na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych bez zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia,

- własnych urządzeń ogłoszeniowych w celu prowadzenia kampanii wyborczej z naruszeniem obowiązujących przepisów porządkowych bądź

- plakatów i haseł wyborczych w taki sposób, że nie można ich usunąć bez powodowania szkód

– jest wykroczeniem i grozi za nie kara grzywny. W razie skazania za to wykroczenie sąd orzeknie przepadek przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia wykroczenia, lub nawiązkę w wysokości do 1500 zł. Przepadek tych przedmiotów orzeka się, choćby nie były one własnością sprawcy.

podstawa prawna: art. 104–115, art. 495– –496, art. 498–502, art. 515–516 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 754 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 13 sierpnia 2018 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (DzU z 2018 r., poz. 1561)

Sposób prowadzenia kampanii wyborczej, w tym umieszczania materiałów wyborczych, określa kodeks wyborczy (dalej k.w.). Kampania dotycząca najbliższych wyborów samorządowych, których datę wyznaczono na 21 października, zakończy się 19 października o godz. 24. W ramach kampanii prowadzona jest agitacja wyborcza, czyli publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób. Prowadzenie agitacji, w tym m.in. zwoływanie zgromadzeń i rozpowszechnianie materiałów wyborczych, będzie zabronione w dniu głosowania i na 24 godziny przed tym dniem.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami