Gmina może przyznać pomoc finansową, ale nie imiennie określonym podmiotom

Jeśli gmina zamierza przekazać środki finansowe stowarzyszeniu, musi zachować tryb określony w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Publikacja: 28.08.2018 05:10

Gmina może przyznać pomoc finansową, ale nie imiennie określonym podmiotom

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

- Nasza rada gminy chce przekazać około 5 tys. zł konkretnemu stowarzyszeniu, które we wrześniu organizuje imprezę dla dzieci związaną z nowym rokiem szkolnym. Jako podstawę prawną uchwały zamierzamy podać m.in. art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy samorządowej oraz art. 216 ust. 2 pkt 5 i 220 ustawy o finansach publicznych. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Nie.

Wynika to z następujących okoliczności. Wspomniane w pytaniu przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, czyli art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 15 stanowią odpowiednio, że gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej oraz – do wyłącznej właściwości rady gminy należy – stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Z kolei, z art. 216 ust. 2 pkt 5 oraz z art. 220 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika m.in., że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na: pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego oraz że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Co jednak istotne, ww. regulacje powołane w projekcie uchwały w sprawie pomocy finansowej dla stowarzyszenia, są jednak nieadekwatne do podanego stanu faktycznego. Dotyczą bowiem relacji finansowych (przekazywania pomocy) lecz pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, którego to statusu nie posiadają stowarzyszenia.

Czytaj także: Dotacje dla fundacji i stowarzyszeń bez poparcia gmin miejskich

Dodać jednocześnie należy, że dla ewentualnego udzielenia dotacji dla ww. podmiotu odpowiednie mogłyby być regulacje art. 221 ustawy o finansach publicznych. Z tego artykułu wynika m.in. (ust. 1-2, 4), że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Natomiast tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. W powyższym kontekście warto odnotować stanowisko podane w uchwale Kolegium Regionalnej izby Obrachunkowej w Białymstoku z 17 maja 2018 r. (Nr. 2351/18), gdzie oparto się o argumentację dotyczącą ww. przepisu art. 221.

We wspomnianej wyżej uchwale podkreślono, że sfera zadań publicznych objęta ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wynika z art. 4 tej ustawy, gdzie przewidziano zadania dotyczące działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym ich wypoczynku. Co istotne, zaznaczono, że z art. 5 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 4 wynika dwurodzajowy sposób realizacji zadań tj. poprzez:

- powierzanie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

- wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Natomiast owo wspieranie oraz powierzanie, odbywają się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert albo w trybach określonych w art. 11a-11c lub art. 19a. Finalnie Kolegium RIO przyjęło, że regulacje prawne ustawy o samorządzie gminnym (art. 18 ust. 2 pkt 15), nie mogą stanowić podstawy do udzielenia dotacji dla stowarzyszenia na ww. cel. Wprost podkreślono: „W zakresie zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie zawiera delegacji do przyznawania w drodze uchwały rady gminy dotacji celowych imiennie określonym podmiotom". ?

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

- Nasza rada gminy chce przekazać około 5 tys. zł konkretnemu stowarzyszeniu, które we wrześniu organizuje imprezę dla dzieci związaną z nowym rokiem szkolnym. Jako podstawę prawną uchwały zamierzamy podać m.in. art. 10 ust. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy samorządowej oraz art. 216 ust. 2 pkt 5 i 220 ustawy o finansach publicznych. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Nie.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe