Od kilku lat coraz głośniej mówi się o próbach wpływania na sytuację polityczną w poszczególnych krajach oraz decyzje wyborców za pomocą kampanii dezinformacyjnych w mediach społecznościowych. W związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego Helsińska Fundacja Praw Człowieka rozpoczyna akcję identyfikacji fałszywych informacji, które powielane są przez kandydatów. Koncentrujemy się na wypowiedziach dotyczących uchodźców i migrantów oraz osób LGBT.

Czytaj także: Fake news: science fiction czy realne zagrożenie dla firm?

Ważną bronią w walce z dezinformacją i fake newsami jest skrojona na potrzeby XXI wieku edukacja użytkowników Internetu, w tym przede wszystkim kształcenie umiejętności krytycznego myślenia i weryfikacji otrzymywanych informacji. HFPC zachęca internautów do uważanego słuchania kandydujących w wyborach polityków, sprawdzania prawdziwości ich wypowiedzi oraz dzielenia się zidentyfikowanymi przekłamaniami z innymi internautami na specjalnie założonej grupie na FB „Prawda czy fake news?". Każdy może dołączyć do grupy klikając tutaj. Prosimy użytkowników i użytkowniczki o publikowanie linków do informacji, które ich zdaniem są fake newsami powielanymi przez osoby kandydujące w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

HFPC będzie podpowiadać, jak krytycznie czytać informacje, co powinno budzić podejrzenia co do prawdziwości pojawiających się stwierdzeń, na jakich portalach fact-checkingowych je sprawdzać. Będziemy też „rozprawiać się" z najpowszechniej powtarzanymi nieprawdami czy przekłamaniami pojawiającymi się w kontekście kampanii wyborczej.

W 2015 roku w Europejskiej Służbie Zadań Zewnętrznych powołano grupę zadaniową East Strat Com – komórkę zajmującą się rosyjskimi kampaniami dezinformacyjnymi, w tym wykrywaniem i nagłaśnianiem fałszywych informacji, analizowaniem narzędzi, technik i celów dezinformacji. W obawie przez próbami wpływów na wybory do Parlamentu Europejskiego, w 2018 roku Komisja Europejska przygotowała plan działania mający zapewnić wolne i uczciwe wybory w EU. Obejmuje on między innymi walkę z dezinformacją, zwiększenie przejrzystości reklam politycznych oraz możliwość wprowadzania kary za nielegalne wykorzystanie danych osobowych do świadomego wpływania na wynik wyborów. Komisja Europejska przygotowała także kodeks postępowania w sprawie zwalczania dezinformacji, które przyjęły największe koncerny internetowe – Facebook, Twitter, YouTube, Google, Mozilla.