Podatki: pełnomocnictwa będą, substytucja wątpliwa

Pełnomocnicy podatników będą mogli udzielać substytucji. Z przygotowywanego formularza pełnomocnictwa to wprost nie wynika.

Publikacja: 29.12.2015 08:55

Podatki: pełnomocnictwa będą, substytucja wątpliwa

Foto: 123RF

Od Nowego Roku pełnomocnictwo do prowadzenia spraw podatkowych ma być udzielane na specjalnym formularzu, a nie – jak dziś – w dowolnej pisemnej formie. Wprawdzie minister finansów nie wydał jeszcze rozporządzenia ustalającego wzór tego formularza, ale – jak zapewnia biuro prasowe resortu – wkrótce to nastąpi. Nowy wzór może sprawić pewne kłopoty pełnomocnikom. Nie przewidziano w nim bowiem udzielenia dalszego pełnomocnictwa, czyli substytucji.

– Substytucja to coś powszechnego w praktyce pełnomocnika. Zawsze może zaistnieć potrzeba, by adwokata, radcę prawnego czy doradcę podatkowego zastąpił jego kolega z kancelarii – zauważa adwokat Rafał Dębowski, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej.

NRA sugerowała ten praktyczny aspekt sprawy już od początku prac nad ministerialnym rozporządzeniem w sprawie pełnomocnictw. Początkowo Ministerstwo Finansów odnosiło się niechętnie do uwzględnienia substytucji w formularzu. W trakcie konsultacji zauważało, że instytucja substytucji nie została uregulowana w przepisach ordynacji podatkowej. Samorząd adwokacki zwrócił jednak uwagę MF, że ordynacja odsyła w tych sprawach do kodeksu cywilnego i kodeksu postępowania cywilnego. Tam substytucja oczywiście jest od dawna uregulowana.

Rządowe Centrum Legislacji w piśmie do NRA z 22 grudnia zauważa ogólnie, że projektowany formularz umożliwia udzielenie dalszego pełnomocnictwa. Zdaniem adw. Rafała Dębowskiego jednak, nawet gdyby użyć formularza w projektowanej wersji (bez osobnej rubryki dla dalszego pełnomocnictwa), to w rezultacie nie będzie wiadomo, kto pierwszy udzielił pełnomocnictwa.

– Mam poważne wątpliwości, czy taka substytucja będzie honorowana przez urząd skarbowy – obawia się Rafał Dębowski.

Nowe rozporządzenie o pełnomocnictwach powinno wejść w życie z początkiem 2016 r. Minister finansów ma zatem jeszcze kilka dni na dopracowanie i wydanie go.

Ordynacja podatkowa przewiduje, że pełnomocnictwa dotyczące procedur wszczętych przed 2016 r. zachowują ważność. Do postępowań wszczętych po 1 stycznia trzeba będzie je złożyć według nowego wzoru.

Od Nowego Roku pełnomocnictwo do prowadzenia spraw podatkowych ma być udzielane na specjalnym formularzu, a nie – jak dziś – w dowolnej pisemnej formie. Wprawdzie minister finansów nie wydał jeszcze rozporządzenia ustalającego wzór tego formularza, ale – jak zapewnia biuro prasowe resortu – wkrótce to nastąpi. Nowy wzór może sprawić pewne kłopoty pełnomocnikom. Nie przewidziano w nim bowiem udzielenia dalszego pełnomocnictwa, czyli substytucji.

– Substytucja to coś powszechnego w praktyce pełnomocnika. Zawsze może zaistnieć potrzeba, by adwokata, radcę prawnego czy doradcę podatkowego zastąpił jego kolega z kancelarii – zauważa adwokat Rafał Dębowski, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe