Służba cywilna: przejście z urzędu do urzędu z pominięciem naboru

Członkowie korpusu mogą znaleźć zatrudnienie w Najwyższej Izbie Kontroli lub w innym urzędzie państwowym spoza tej służby na specjalnych zasadach. Warunkiem jest, by w tej sprawie nowy i dotychczasowy pracodawca zawarli porozumienie.

Publikacja: 23.07.2017 10:30

Służba cywilna: przejście z urzędu do urzędu z pominięciem naboru

Foto: 123RF

Ustawa o służbie cywilnej w art. 65 pozwala na przeniesienie członka korpusu służby cywilnej poza tę służbę. Dotyczy to jednak tylko pracowników i urzędników tej służby. Osoby zajmujące wyższe stanowiska w sc (zatrudnione na podstawie powołania) są z tego wyłączone. Przy czym zasad takiego przeniesienia ustawa o sc już nie normuje odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów. Takie przeniesienie wymienionych wyżej członków korpusu sc jest, zatem możliwe:

- na podstawie art. 68a ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zgodnie z którym członek korpusu sc może zostać przeniesiony na stanowisko kontrolera NIK, w drodze porozumienia pracodawców (urzędu dotychczas go zatrudniającego z Prezesem NIK lub szefem właściwej delegatury NIK), albo

- na podstawie art. 3a ustawy o pracownikach urzędów państwowych, zgodnie, z którym członek korpus sc może zostać przeniesiony na stanowisko urzędnika państwowego w urzędach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy w drodze porozumienia pracodawców. Może, zatem (w tym trybie) trafić do:

• Kancelarii Sejmu

• Kancelarii Senatu

• Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

• Sądu Najwyższego

• Biura Trybunału Konstytucyjnego

• Biura Rzecznika Praw Obywatelskich

• Biura Rzecznika Praw Dziecka

• Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

• Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

• Krajowego Biura Wyborczego

• regionalnych izbach obrachunkowych

• Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych

• Instytutu Pamięci Narodowej

• Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Warto podkreślić, że obecnie nie ma już możliwości przenoszenia członków korpusu służby cywilnej do jednostek samorządowych. Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 902) w przeciwieństwie do swojej poprzedniczki (ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych) takiego rozwiązania nie przewiduje.

Do Najwyższej Izby Kontroli

Pracownik albo urzędnik służby cywilnej może zostać przeniesiony do NIK w drodze porozumienia pracodawców na stanowisko kontrolera. Przy czym zgodnie z ustawą o NIK stosunek pracy z kontrolerem nawiązuje się na podstawie mianowania, poprzedzonego umową o pracę na czas nie dłuższy niż trzy lata a mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji kontrolerskiej zakończonej złożeniem egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Prezesa NIK. Skutkiem takiego przeniesienia jest, więc rozwiązanie stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej z dotychczasowym pracodawcą i nawiązanie nowego stosunku pracy w NIK. A zatem, jak wskazuje Anna Dubownik (Komentarz do ustawy o służbie cywilnej w Prawo urzędnicze, Wolters Kluwer Polska SA Warszawa 2010 r.) ustawodawca nie zwalnia członków korpusu służby cywilnej z obowiązku odbycia aplikacji kontrolerskiej i nie uznaje służby przygotowawczej oraz postępowania kwalifikacyjnego na urzędnika służby cywilnej za ekwiwalent aplikacji kontrolerskiej. Stosunek pracy na stanowisku kontrolera nawiązuje się z członkiem korpusu sc przeniesionym na podstawie art. 65 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) na zasadach określonych w ustawie o NIK. Oznacza to m.in., że przenoszony urzędnik sc nie zachowuje mianowania, jako podstawy stosunku pracy uzyskanej w służbie cywilnej, gdyż w czasie odbywania aplikacji kontrolerskiej jedyną podstawą stosunku pracy przewidzianą w ustawie o NIK jest umowa o pracę na czas określony i ustawodawca nie ustanowił w tym wyjątku dla przenoszonych członków korpusu służby cywilnej.

Porozumienie, ale też i zgoda

Z ustawy o NIK wynika, że przeniesienie członka korpusu sc następuje w drodze porozumienia pracodawców. Ustawa nie wyjaśnia natomiast czy zgodę na takie przeniesienie wyrazić musi sam zainteresowany. Wypowiedzi doktryny na ten temat też nie są jednolite. Według większości ekspertów taka zgoda jest jednak wymagana. Ich zdaniem trwałe przeniesienie członka korpusu służby cywilnej bez jego zgody nie da się, bowiem pogodzić z zobowiązaniowym charakterem stosunku pracy i zasadą wolności pracy, w przypadku, której ewentualne wyjątki wynikać mogą tylko z ustawy. Z tezą, że przeniesienie członka korpusu sc poza tę służbę bez jego akceptacji nie jest dopuszczalne przemawia również brak sankcji za odmowę wykonania takiej decyzji (porozumienia) pracodawców. Nie powoduje ona np. wygaśnięcia stosunku pracy jak to jest w razie odmowy urzędnika służby cywilnej wykonania decyzji o przeniesieniu, wydanej na podstawie art. 62, 63 oraz 66 usc, czyli w razie przeniesienia na podstawie decyzji dyrektora generalnego urzędu czy szefa służby cywilnej.

Do innego urzędu lub sądu

Podobnie jest w przypadku przeniesienia pracownika albo urzędnika sc do jednego z wymienionych wyżej urzędów lub sądów. Z regulującego takie przeniesienie art. 3a ustawy o pracownikach urzędów państwowych również wynika tylko, że podstawą takiego przeniesienia jest porozumienie pracodawców. Wydaje się jednak, że i w tym przypadku przyjąć należy, że przeniesienie członka korpus sc do wskazanego w art. 1 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych urzędu lub sądu wymaga jego zgody i skutkować będzie ustaniem dotychczasowego stosunku pracy, bez względu na podstawę jego nawiązania.

W nowym miejscu pracy zostanie z nim natomiast nawiązany nowy stosunek pracy. Oczywiście, na zasadach określonych w ustawie o pracownikach urzędów państwowych, czyli na podstawie umowy o pracę lub powołania – nawet, jeśli wcześniej „przenoszona" osoba miała status urzędnika sc, czyli była zatrudniona na podstawie mianowania.

Bez udziału w naborze

Czym więc różni się opisane w art. 65 usc przeniesienie od każdego innego przejścia członka korpusu sc (już na własną rękę) do innego podmiotu? Oba te tryby wymagają przecież rozwiązania stosunku pracy w służbie cywilnej i nawiązania go z nowym pracodawcą. Jak się wydaje różnica jest tylko jedna. W przypadku przechodzenia na własną rękę do innego pracodawcy, jeżeli przepisy obowiązujące u niego wiążą zatrudnienie z koniecznością przystąpienia do naboru (a tak jest np. przy zatrudnianiu w NIK), to członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany do niego przystąpić. W przypadku przeniesienia na podstawie art. 65 usc w takim naborze uczestniczyć już nie musi.

Zastosowany tu tryb zmiany pracodawcy nie zwalnia jednak członka korpusu sc z obowiązku spełnienia wymagań stawianych wszystkim osobom ubiegającym się o zatrudnienie w danej grupie urzędniczej. A te wymagania wynikające z obowiązujących je ustaw pragmatycznych (art. 67 ustawy o NIK, art. 4 ustawy o sc, art. 3 ustawy o pracownikach urzędów państwowych) różnią się miedzy sobą w szczegółach (>patrz tabela). Co też, chcąc skorzystać z omawianego tu przeniesienia, trzeba mieć na uwadze.

podstawa prawna: Art.4, art. 65 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 134 ze zm.)

podstawa prawna: Art. 67, art. 68a, 69 ustawy z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 524)

podstawa prawna: Art. 1, art. 3a ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1511 ze zm.)

Co mówi prawo

Kontrolerami są pracownicy zatrudnieni na stanowiskach:

1) dyrektorów kontrolnych jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli;

2) wicedyrektorów kontrolnych jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli;

3) radców Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;

4) doradców prawnych, ekonomicznych i technicznych;

5) głównych specjalistów kontroli państwowej;

6) specjalistów kontroli państwowej;

7) starszych inspektorów kontroli państwowej;

8) inspektorów kontroli państwowej;

9) młodszych inspektorów kontroli państwowej.

– art. 66 a ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli

Ustawa o służbie cywilnej w art. 65 pozwala na przeniesienie członka korpusu służby cywilnej poza tę służbę. Dotyczy to jednak tylko pracowników i urzędników tej służby. Osoby zajmujące wyższe stanowiska w sc (zatrudnione na podstawie powołania) są z tego wyłączone. Przy czym zasad takiego przeniesienia ustawa o sc już nie normuje odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów. Takie przeniesienie wymienionych wyżej członków korpusu sc jest, zatem możliwe:

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe