Warunki zatrudnienia urzędnika służby cywilnej, w tym wysokość przysługującego mu wynagrodzenia trudniej zmienić (na niekorzyść) niż warunki zatrudnienia pracownika tej służby. W przypadku tego pierwszego pracodawca nie może zastosować wypowiedzenia zmieniającego. Nie znaczy to jednak, że taka zmiana w ogóle jest niemożliwa. Choć stosunek pracy tej kategorii członków korpusu sc jest znacznie bardziej chroniony niż stosunek pracy pozostałych i w ich wypadku obniżenie wynagrodzenia jest dopuszczalne a niekiedy nawet obligatoryjne np. gdy jest wynikiem wymierzenia kary dyscyplinarnej.
Podstawowym sposobem na jednostronną zmianę warunków pracy urzędnika sc jest jednak (jeśli z jakiś względów niemożliwe jest zawarcie z nim porozumienia w tej sprawie) instytucja przeniesienia służbowego (wyrok SN z 26 stycznia 2012 r. III PK 47/11), w której rezultacie dojść może nie tylko do zmiany stanowiska zajmowanego przez urzędnika, ale często też zmiany urzędu, w którym jest on zatrudniony a nawet miejscowości, w której się ten urząd mieści.
Gdy wymagają tego potrzeby urzędu
Zgodnie z art. 62 ust.1 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc), jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu, dyrektor generalny może w każdym czasie przenieść urzędnika sc na inne stanowisko w tym samym urzędzie w tej samej lub w innej miejscowości, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe. Z przepisu tego wynikają dwie przesłanki konieczne dla zgodnego z prawem przeniesienia urzędnika na inne stanowisko: potrzeby urzędu i przygotowanie zawodowe urzędnika do wykonywania zadań na nowym stanowisku, to znaczy na tym, na które jest przenoszony (wyrok SN z 22 lipca 2015 r. I PK 253/14, MoPr 2015/10/536).
Potrzeby urzędu, w myśl wyroku SN z 12 marca 2010 r. (II PK 276/09, LEX nr 602246) rozumieć trzeba, jako konieczność dokonania zmian personalnych na konkretnym stanowisku w urzędzie, co oznacza, że, przyczyny przeniesienia nie mogą, dotyczyć pracownika, zwłaszcza nie powinny wynikać ze sposobu wywiązywania się przez niego z obowiązków urzędniczych (por. też wyrok NSA z 24 maja 1996 r., SA/Wr 2250/95, Prawo Pracy 1997/3). Natomiast przygotowanie zawodowe w rozumieniu art.62 usc, to wykształcenie urzędnika, ale także doświadczenie. Niezgodne z koniecznością uwzględnienia przygotowania zawodowego będzie, zatem zarówno przeniesienie na stanowisko, na którym przygotowanie zawodowe urzędnika jest niewystarczające jak i na takie, na którym wystarczają kwalifikacje niższe.
Możliwy i awans i degradacja
W wyniku tego przeniesienia urzędnik trafić może zarówno na niższe jak i stojące wyżej w hierarchii stanowisko. Objęcie niższego wiązać się będzie zwykle z niższą płacą. Urzędnik, zachowuje jednak prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, jeżeli jest ono wyższe od przysługującego na nowym stanowisku, przez okres trzech miesięcy następujących po miesiącu, w którym został przeniesiony na nowe stanowisko.