Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 10 kwietnia 2015 r. (GNP-364-023-28-1/15) wypowiedział się w sprawie dodatkowego urlop osób niepełnosprawnych. Uznał w nim, że ustalając wymiar urlopu dodatkowego w przypadku pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy należy stosować art. 154 § 2 kp (a więc zasadę proporcjonalności), przy czym wymiar urlopu przysługującego na mocy Kodeksu pracy oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych należy ustalić oddzielnie. Podobne zasady przyjmowane są też przy ustalaniu uprawnień urlopowych urzędników sc.
Podstawowy warunek – staż pracy
Prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego zależy od stażu pracy urzędnika sc. Przy czym, obok okresu zatrudnienia w służbie cywilnej do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się urzędnikowi okres zatrudnienia w administracji publicznej. Żadne przepisy nie definiują jednak tego pojęcia. Wyjaśnia to natomiast Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na swojej stronie internetowej >patrz ramka.
Z wyjaśnień Departamentu Służby Cywilnej KPRM wynika, że przy ustalaniu uprawnień do dodatkowego urlopu wypoczynkowego do wymaganego stażu pracy wlicza się nie tylko okres zatrudnienia w służbie cywilnej, ale także w pozostałych segmentach administracji publicznej w tym administracji samorządowej. Bez znaczenia w ilu tego typu urzędach urzędnik świadczył pracę i czy między nimi występowały jakieś przerwy.
Okres zatrudnienia, od którego zależy prawo czy wymiar urlopu dodatkowego nie musi być nieprzerwany. Poszczególne okresy zatrudnienia w administracji publicznej po prostu sumuje się. Oczywiście chodzi tu o zatrudnienie na podstawie stosunku pracy a nie np. jednej z umów cywilnoprawnych. Tego typu praca, co do zasady nie jest, bowiem uwzględniana w stażu pracy wymaganym do nabycia określonych uprawnień pracowniczych.
W okresie zatrudnienia ustalanym na potrzeby urlopu dodatkowego nie uwzględnia się też, stażu pracy w innych podmiotach, np. u pracodawcy prywatnego, ale też u pracodawców publicznych, którzy nie są związani z tak rozumianą administracją publiczną.
Okresy zaliczalne – nie
Przez lata pewne wątpliwości budziła kwesta zaliczania do okresu zatrudnienia, od którego zależało nabycie prawa do urlopu dodatkowego tzw. powszechnych okresów zaliczanych, czyli innych udowadnialnych okresów zaliczanych do okresu zatrudnienia na podstawie odrębnych przepisów takich jak np. okresy pracy na roli, okres działalności kombatanckiej, okres czynnej służby wojskowej itp. Wątpliwości te powstały ze względu na spór, jaki w tej kwestii prezentowany był w doktrynie. Obecnie, jak się wydaje większość ekspertów prawa pracy przychyla się do poglądu, aby tych okresów do stażu urlopowego pracownika (ale tylko urlopu dodatkowego) nie wliczać. Ich zadaniem skoro ustawodawca nie zezwolił na zaliczenie do tego okresu zatrudnienia u innych pracodawców (spoza sfery administracji publicznej), to tym bardziej trudno uznać, że do tego stażu można zaliczyć tzw. powszechne okresy zaliczalne. Poza tym, jak zauważają, jeśli ustawodawca zezwala na wliczanie do okresów zatrudnienia uprawniających do innych świadczeń np. dodatku stażowego powszechnych okresów zaliczanych, to wyraźnie o tym w stosownym przepisie stanowi (tak m.in. H. Szewczyk w „Stosunku pracy w służbie cywilnej", oraz M. Wujczyk – Komentarz do ustawy o służbie cywilnej w Prawo urzędnicze pod red. K. Barana).