Nowelizacja ustawy o służbie zagranicznej m.in. ułatwi pozbycie się starszych pracowników zagranicznych. Uchwalona w styczniu ustawa o służbie zagranicznej przewiduje wygaśnięcie stosunku pracy dyplomatów zawodowych oraz pracowników krajowych, którzy skończyli 65 lat. Przepis był krytykowany jako dyskryminujący ze względu na wiek.
Projekt przewiduje włączenie wszystkich pracowników zagranicznych do grupy osób, których stosunek pracy wygasa w dniu ukończenia 65. roku życia. Nie obejmuje natomiast ambasadorów ani stałych przedstawicieli RP przy organizacjach międzynarodowych.
Projekt ma na celu lepsze zabezpieczenie praw pracowników służby zagranicznej oraz poprawienie funkcjonowania Ministerstwa Spraw Zagranicznych i placówek dyplomatycznych. Ma m.in. poprawić sytuację kobiet w ciąży, które zostały pozbawione dodatku zagranicznego.
Obecnie dodatek ten przysługuje za czas świadczenia pracy w placówce zagranicznej i maleje proporcjonalnie do dni nieobecności w pracy z powodu czasowej niemożności wykonywania obowiązków służbowych. Po zmianie dodatek nie będzie proporcjonalnie zmniejszany z powodu choroby przypadającej w czasie ciąży, urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego, rodzicielskiego, urlopu na zasadach macierzyńskiego, trwających nieprzerwanie nie dłużej niż 182 dni w okresie każdego roku kalendarzowego.
Projekt uelastycznia czas etapów aplikacji dyplomatycznej – będzie można wydłużyć szkolenie teoretyczne i staż w ministerstwie, a zagraniczne staże skrócić. W sumie aplikacja ma trwać rok, z czego pobyt poza Polską nie dłużej niż sześć miesięcy.