Oświadczenia majątkowe: jak kwestionować kontrolę i ocenę CBA

Czy można nie zgodzić się z oceną Centralnego Biura Antykorupcyjnego p kontroli oświadczeń majątkowych? Czy czynności kontrolne CBA można zaskarżyć do sądu?

Aktualizacja: 14.03.2017 08:03 Publikacja: 14.03.2017 01:00

Oświadczenia majątkowe: jak kwestionować kontrolę i ocenę CBA

Foto: cba.gov.pl

Czy można kwestionować ocenę Centralnego Biura Antykorupcyjnego

- Zgodnie z ustawą o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne kontroli oświadczeń majątkowych m.in. członków korpusu sc dokonywać może Centralne Biuro Antykorupcyjne. Czy można nie zgodzić się z jego oceną?

Kontroli rzetelności i prawdziwości oświadczeń majątkowych Centralne Biuro Antykorupcyjne dokonuje w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy o CBA. Tak wynika z art. 10 ust. 9 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Zgodnie z tymi przepisami wyniki przeprowadzonej kontroli funkcjonariusz kontrolujący przedstawia w protokole kontroli. Zawiera on opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz ocenę ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych. Protokół taki podpisują funkcjonariusz kontrolujący i osoba kontrolowana. Przy czym ta ostatnia przed podpisaniem protokołu ma prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń w nim zawartych. Może, więc zakwestionować ocenę sytuacji przedstawioną przez CBA. Zastrzeżenia takie powinna zgłosić w piśmie kierowanym do Szefa CBA w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli. Szef CBA jest obowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby zarządzić dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń polecić zmianę lub uzupełnienie odpowiedniej części protokołu kontroli.

W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części szef CBA ma obowiązek poinformować na piśmie osobę kontrolowaną o swoim stanowisku. Zresztą, o czym warto pamiętać, kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona na każdym etapie kontroli ma prawo do złożenia funkcjonariuszowi kontrolującemu ustnego lub pisemnego oświadczenia dotyczącego przedmiotu kontroli, którego ten, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli, nie może odmówić przyjęcia.

Osoba kontrolowana może też odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie tej odmowy, co powinno zostać odnotowane w protokole. Odmowa taka nie stanowi jednak przeszkody do podpisania protokołu przez funkcjonariusza kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.

podstawa prawna: Art. 42, art.44-46 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1310 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.)

Czy czynności kontrolne CBA można zaskarżyć do sądu

- Czy pracownik sc, który uważa, że kontrole jego oświadczeń majątkowych podjęto bezzasadnie może odwołać się w tej sprawie do sądu administracyjnego?

Tego typu sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego. Tak uznał WSA w Warszawie w postanowieniu z 16 kwietnia 2010 r. (VII SA/Wa 207/10, orzeczenia.nsa. gov.pl). Zgodnie, bowiem z art. 3 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne i postanowienia, a także na inne nieokreślone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Postępowanie kontrolne w sprawie oświadczeń majątkowych nie jest postępowaniem administracyjnym, które kończy się władczym rozstrzygnięciem organu, zaś końcowy protokół kontroli nie jest ani decyzją, ani postanowieniem, ani też czynnością lub aktem z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 1 pkt 4 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie, bowiem z ugruntowanym orzecznictwem sądów administracyjnych, akty lub czynności z art. 3 § 2 pkt 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi to akty lub czynności administracji publicznej zawierające element władztwa administracyjnego, zaś działanie władcze organu ma miejsce, gdy o treści obowiązku lub uprawnienia przesądza jednostronnie organ wykonujący administrację publiczną, a adresat jest zawieszony tym jednostronnym działaniem.

Natomiast czynności kontrolne CBA mają na celu ustalenia stanu faktycznego i prawnego i kończą się protokołem zawierającym jedynie informacje, wnioski i ewentualne wystąpienia do odpowiednich organów.

podstawa prawna: Art. 3 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 718 ze zm.),

podstawa prawna: Art. 46 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1310 ze zm.)

Czy można kwestionować ocenę Centralnego Biura Antykorupcyjnego

- Zgodnie z ustawą o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne kontroli oświadczeń majątkowych m.in. członków korpusu sc dokonywać może Centralne Biuro Antykorupcyjne. Czy można nie zgodzić się z jego oceną?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe