Urzędnik służby cywilnej został powołany na wyższe stanowisko w tej służbie. Czy gdyby naruszył obowiązki członka korpusu służby cywilnej (za co grozi odpowiedzialność dyscyplinarna), za takie naruszenie odpowiadałby jak urzędnik czy jak pracownik służby cywilnej?

O tej kwestii przesądziła ustawa nowelizująca 23 stycznia br. ustawę o służbie cywilnej. Zgodnie ze zmienionym art. 114 ust. 4 ustawy o sc karami dyscyplinarnymi stosowanymi wobec osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz pracowników służby cywilnej są: upomnienie, nagana, obniżenie wynagrodzenia zasadniczego nie więcej niż o 25 proc. – przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy – i wydalenie z pracy w urzędzie.

Dla urzędnika sc, który w wyniku powołania tymczasowo „przestał" być urzędnikiem tej służby, czyli osobą zatrudnioną na podstawie mianowania (nie tracąc jednak tego statusu na zawsze) oznacza to, że w razie naruszenia przez niego obowiązków członka korpusu służby cywilnej grozić mu będzie mniej sankcji dyscyplinarnych niż przed powołaniem. Urzędnikowi sc w postępowaniu dyscyplinarnym mogą być, bowiem wymierzone nie cztery, ale aż sześć kar dyscyplinarnych. Są to: upomnienie, nagana, pozbawienie możliwości awansowania przez okres dwóch lat na wyższy stopień służbowy, obniżenie wynagrodzenia zasadniczego nie więcej niż o 25 proc. – przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy – obniżenie stopnia służbowego służby cywilnej i wydalenie ze służby cywilnej.

Chociaż przepisy tego wprost nie regulują, moim zdaniem należy przyjąć, iż przy zmianie statusu członka korpusu służby cywilnej wybór właściwego reżimu odpowiedzialności, jaki powinien mieć w danym przypadku zastosowanie, zależy od tego, jakim statusem legitymowała się dana osoba w dniu popełnienia naruszenia, będącego podstawą wszczęcia wobec niej postępowania dyscyplinarnego.

podstawa prawna: art. 3, art. 114 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.)