fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Urzędnik sygnalista poinformuje o nieprawidłowościach

Adobe Stock
Istotnym zagadnieniem, przed którym staną jednostki administracji publicznej, będzie wypracowanie kultury organizacyjnej wspierającej efektywne działania procesów whistleblowingowych.

Whistleblowing (z ang. dmuchanie w gwizdek), czyli zgłaszanie nieprawidłowości przez osoby związane z daną organizacją, to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskania informacji o nadużyciach (Report to the Nations 2020 opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych), które mają lub mogą mieć miejsce. Organy administracji publicznej z uwagi na pełnione doniosłe role społeczne oraz szeroki zakres świadczonych usług publicznych należą do podmiotów wysokiego ryzyk, jeśli chodzi o narażenie na niepożądane działania o charakterze korupcyjnym, mobbingowym czy też konfliktu interesów związanego z potencjalnym nepotyzmem.

Dyrektywa o ochronie

Unijny ustawodawca z końcem 2019 roku zdecydował się na objęcie krajów Unii Europejskiej regulacją poświęconą ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości – dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Un...

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA