Zmiany w tej branży nabierają tempa, a ubezpieczyciele coraz częściej wychodzą poza ramy własnego przedsiębiorstwa, aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać nowe szanse biznesowe – podaje PwC w raporcie „Ubezpieczeniowy nowy świat. Insurtech motorem innowacji", do którego dotarła „Rzeczpospolita".
Współpraca mimo obaw
Ubezpieczyciele zmienili w ostatnim roku sposób postrzegania nowoczesnych firm technologicznych ze swojej branży, czyli insurtechów, i mimo utrzymującej się obawy przed utratą dochodu na rzecz nowych graczy coraz wyraźniej dostrzegają korzyści, jakie te innowacyjne spółki mogą wnieść na rynek. Ponad połowa respondentów postrzega innowacje jako priorytetowy obszar strategii, dlatego coraz chętniej wchodzi z insurtechami we współpracę.
Obawy wciąż jednak są dość silne: 56 proc. towarzystw objętych badaniem PwC uważa, że insurtech stanowi zagrożenie dla 20 proc. ich dochodów. Kolejnych 20 proc. respondentów twierdzi, że zagrożenie to dotyczy nawet 40 proc. dochodu, natomiast 10 proc. przewiduje utratę nawet ponad 40 proc. dochodu.
Pomoc przed szkodą
Angażowanie klientów i zapewnienie lepszej oceny ryzyka stanowią główne trendy w dziedzinie innowacji – uważa 94 proc. zakładów ubezpieczeń.
Nawiązanie partnerstwa z innowatorami pozwoli tradycyjnym ubezpieczycielom lepiej wykorzystywać dane w celu poznania swoich klientów, czyli np. stosując rozwiązania służące do mierzenia stylu jazdy kierowcy w celu taryfikacji składek za ubezpieczenie OC.