fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ubezpieczenia

Ubezpieczenia OC mogą znów zacząć drożeć

Bloomberg
Po dziesięciu latach przynoszenia strat sprzedaż takich polis zaczyna się towarzystwom opłacać. Niektóre notują dwukrotny przyrost składki OC.

W I kwartale ubezpieczyciele zebrali 3,52 mld zł składek z ubezpieczenia OC, czyli o prawie 850 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku – wynika z raportu o działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) w I kwartale. Jak podał podczas zeszłotygodniowego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych Paweł Sawicki, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, wynik techniczny ubezpieczycieli z OC w I kwartale 2017 roku był pierwszy raz od dawna dodatni i wyniósł 85 mln zł.

Na optymizm jednak jest jeszcze za wcześnie. – Przez dziesięć lat komunikacyjne ubezpieczenia OC były nierentowne i w ciągu trzech kwartałów nie uda się zbudować trwałej równowagi na rynku, zwłaszcza że w perspektywie są nowe regulacje – uważa Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Według danych multiagencji CUK Ubezpieczenia od końca marca 2016 r. do końca marca 2017 r. średnia cena OC dla aut osobowych wzrosła o 44,7 proc. i wyniosła 715 zł.

Składki urosły

– OC zaczęło wyraźnie drożeć już w 2015 r. i stały wzrostowy trend musiał w końcu wyhamować – komentuje Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia. – Obecne składki utrzymują się na poziomie zbliżonym do tego z drugiej połowy 2016 r.

Wcześniej przez kilka lat trwała wojna cenowa. Składki taniały, a w tym samym czasie szły w górę odszkodowania oraz koszty związane z nowymi regulacjami. Oprócz tego wprowadzono obciążający ubezpieczycieli podatek od aktywów. To wszystko spowodowało, że przez ostatnie lata towarzystwa dopłacały do ubezpieczeń OC.

Powrót rentowności

Gigantyczne podwyżki cen komunikacyjnych polis OC w trzech ostatnich kwartałach 2016 r. przyniosły jednak towarzystwom rezultaty i ubezpieczenia te stają się rentowne. W PZU wskaźnik mieszany, który pokazuje rentowność poszczególnych linii biznesowych, wyniósł na koniec marca 90 proc. dla ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, co oznacza, że polisy te są rentowne (wskaźnik mieszany poniżej 100 proc. oznacza, że towarzystwo zarabia na podstawowej działalności).

Inni ubezpieczyciele nie podają takich danych, ale ze sprawozdania UFG wynika, że wszystkie zakłady oprócz Avivy odnotowały wzrost przychodów ze składek w tej linii biznesowej. W niektórych, np. w Link4 (jest pod kontrolą PZU) i Warcie, wzrost jest blisko dwukrotny, a w Concordii niemal trzykrotny.

Wzrost cen prawdopodobnie się nie zakończył. Trwają prace nad zmianami, które mogą wpłynąć na wysokość odszkodowań, a tym samym wysokość składek. Podwyżkami składek zajmuje się sejmowa Komisja Finansów Publicznych, trwają prace Forum Zadośćuczynień przy KNF, a Sąd Najwyższy rozpatruje kolejne pytania rzecznika finansowego.

– Składki za polisy OC nadal będą szły w górę, jeżeli będą rosły odszkodowania wypłacane z tych ubezpieczeń – przewiduje Aleksandra Biały, rzecznik prasowy UFG.

Eksperci przewidują, że teraz nastąpi moment stagnacji cen, później mogą one jednak znów rosnąć. Wzrost nie będzie już skokowy, jak w ostatnim roku, ale płynny.

Drożeje autocasco

W minionym roku zdrożały też polisy AC. Według danych porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl od stycznia do grudnia 2016 r. średnia składka za polisę autocasco wzrosła o 108 zł (11, 4 proc.), a ubezpieczyciele wypłacili posiadaczom autocasco 4,20 mld zł, czyli o 0,36 mld zł więcej (wzrost o 9,4 proc.) niż rok wcześniej. Zmiana wartości odszkodowań z AC w latach 2015 oraz 2016 była między innymi efektem wzrostu liczby polis i działania rekomendacji KNF, która zobowiązała ubezpieczycieli do ustalania wiarygodnych kosztorysów naprawy oraz zakazała uwzględniania amortyzacji części zamiennych.

W przypadku polis autocasco podwyżki nie są tak proste do oszacowania jak w przypadku OC, gdyż ubezpieczyciele samodzielnie określają zakres proponowanej ochrony, gdy tymczasem w OC komunikacyjnym zakres ochrony określa ustawa.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA