Polisy kupione w bankach ciągle sprawiają problemy

Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz Rekomendacja U miały wyeliminować problemy przy sprzedaży polis w bankach. Skargi do Rzecznika Finansowego pokazują, że klienci ciągle mają z tym kłopoty.

Aktualizacja: 30.11.2016 12:53 Publikacja: 30.11.2016 12:17

Polisy kupione w bankach ciągle sprawiają problemy

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Problemy dotyczą zarówno umów zawartych przed wejściem w życie zmian, jak i nowych polis. - Trudno z naszej perspektywy ocenić skuteczność regulacji, gdyż niektóre istotne przepisy obowiązują dopiero od początku tego roku. Jednak nasi eksperci zajmujący się sprawami związanymi ze sprzedażą ubezpieczeń w bankach, nie dostrzegają, że mają mniej pracy – mówi Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.

Ugody nie dla wszystkich

Niektórzy ubezpieczyciele korzystne dla części klientów rozwiązania obracają przeciw pozostałym. Przykładem są ugody ubezpieczycieli z prezesem UOKiK dotyczące obniżenia opłat likwidacyjnych, które objęły tylko część umów o określonych kodach. Towarzystwa argumentują, że pozostałe produkty nie wymienione w decyzjach są skonstruowane prawidłowo i nie zamierzają zmieniać wysokości opłat likwidacyjnych czy wartości wykupu, tak jak mają obowiązek to zrobić w produktach wymienionych w decyzji mimo tego, że produkty te różnią się tylko kodem, a ich konstrukcja jest bliźniaczo podobna do tych, które są objęte ugodą.

- Mamy nadzieję, że porozumienia, nad którymi obecnie pracują ubezpieczyciele z UOKiK, ten problem rozwiążą – liczy Marcin Jaworski.

Kłopoty z kwestionariuszami

Rzecznik Finansowy dostrzega też nieprawidłowości związane z wypełnianiem kwestionariusza adekwatności i odpowiedniości przez klientów niektórych banków czy ubezpieczycieli. Kwestionariusz ten został obowiązkowo narzucony do wypełnienia przez ubezpieczającego/ubezpieczonego od 1 stycznia 2016 r. W przypadku odmowy jego wypełnienia lub nieznalezienia produktu, który spełnia oczekiwania klienta, jedynie na jego bezpośrednie pisemne żądanie zakład ubezpieczeń może zaoferować polisę z UFK. Część firm wprowadziła taki kwestionariusz już wcześniej. Zdarza się, że kwestionariusz z 2013 r. czy 2014 r. jest podpisany przez klienta, ale bez odznaczenia, jakich wyborów dokonał klient. Czasami wypełniony kwestionariusz jednoznacznie sugeruje, że zakład ubezpieczeń nie posiada oferty dla klienta zgodnie z jego oczekiwaniami, a pomimo to wskazuje produkty, które nie spełniają oczekiwań klienta.

Klienci mają możliwość odmowy wypełnienia takiej ankiety i podpisania stosowanego oświadczenia.

- Warto jednak przestrzec klientów przed takim postępowaniem – radzi Jaworski. - Ankietę dobrze jest uzupełnić z dwóch powodów. Po pierwsze, pytania tam stawiane mogą doprowadzić do refleksji, że to oferta nie dla nas. Po drugie, odmowa wypełnienia może zablokować możliwość dochodzenia w przyszłości roszczeń związanych z ewentualnym niedopasowaniem oferty do potrzeb.

Postanowienie zamiast ankiety

W dalszym ciągu istotnym problemem w przypadku ubezpieczeń kupowanych w bankach, ale nie tylko ich, jest kwestia braku ankiet medycznych przy przystępowaniu przez ubezpieczonych do umów ubezpieczenia.

Niekiedy zakłady ubezpieczeń konieczność przeprowadzenia ankiety medycznej z ubezpieczonym zastępują postanowieniem umownym, w którym wyłączają swoją odpowiedzialność za zaistnienie wypadku ubezpieczeniowego, jeśli jest on konsekwencją stanu chorobowego, który występował przed przystąpieniem do umowy ubezpieczenia w kanale bancassurance. W praktyce może prowadzić to do problemów z otrzymaniem świadczenia od ubezpieczyciela, gdy się okaże, że ubezpieczony przed zawarciem umowy był chory, a nie był tego świadomy. Zdaniem Rzecznika Finansowego jest to zabieg niedopuszczalny, do tego sprzeczny z dobrymi obyczajami oraz rażąco narusza interesy konsumentów.

Problemy dotyczą zarówno umów zawartych przed wejściem w życie zmian, jak i nowych polis. - Trudno z naszej perspektywy ocenić skuteczność regulacji, gdyż niektóre istotne przepisy obowiązują dopiero od początku tego roku. Jednak nasi eksperci zajmujący się sprawami związanymi ze sprzedażą ubezpieczeń w bankach, nie dostrzegają, że mają mniej pracy – mówi Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.

Ugody nie dla wszystkich

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty
Ubezpieczenia
Artur Olech prezesem PZU. Potrzebna jest zgoda KNF
Ubezpieczenia
Klimat i inflacja stoją za wyższymi cenami polisy
Ubezpieczenia
Wyraźny wzrost wydatków na ubezpieczenia w 2023 r. Ale to był spokojny rok
Ubezpieczenia
Grupa PZU przedstawiła wyniki za 2023. Bardzo dobry rok