W tym roku włączono do ruchu 124 km nowych dróg ekspresowych i autostrad. W porównaniu z latami poprzednimi to niewiele, ale już w przyszłym roku tempo otwierania kolejnych odcinków ma być znacznie szybsze. Najważniejsze tegoroczne ukończone inwestycje to 37 km autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem oraz 40 km A4 od Rzeszowa do Jarosławia. Drogowcy oddali także 10-kilometrowy fragment ekspresówki S19 Lublin-Węglin–Lublin-Sławinek, 15 km trasy S8 pomiędzy Zambrowem a Mężeninem, 9 km S7 od Miłomłyna do Ostródy oraz 11-kilometrową obwodnicę Bełchatowa i półtorakilometrowy fragment obwodnicy Brodnicy.

W 2016 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 23 umowy z wykonawcami na budowę 266 km dróg, w tym prawie 17 km autostrad i 219 km dróg ekspresowych. Dla tych ostatnich ogłoszono także przetargi obejmujące łącznie 98 km. W rezultacie w budowie lub na etapie projektowania jest 1312 km, natomiast w postępowaniach przetargowych znajduje się 60 odcinków o łącznej długości 722 km. Na koniec obecnego roku sieć szybkich dróg liczy 1632 km autostrad i 1532 km dróg ekspresowych.

Problemem cały czas pozostaje brak pieniędzy. Poprzedni rząd, przygotowując program, założył wydatki na poziomie 107 mld zł. Tymczasem według obecnych wyliczeń na realizację zaplanowanych zadań zabraknie ok. 90 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że część pieniędzy uda się zaoszczędzić na przygotowywanych zmianach, m.in. prawnych, technicznych i organizacyjnych, związanych z budową dróg. Kolejne oszczędności mają przynieść niższe od kosztorysu inwestora oferty w przetargach.

Inwestycje kolejowe w 2016 roku przyspieszyły, ale ich realizacja ma co najmniej dwa lata opóźnienia. Do najważniejszych przedsięwzięć zakończonych w tym roku należy nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, a także zakończenie modernizacji szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Od września przepustowość tej linii została zwiększona sześciokrotnie. Otwarty został także nowy most kolejowy pomiędzy Polską a Niemcami przez Nysę Łużycką, na odcinku Bielawa Dolna–Horka. Do kluczowych przedsięwzięć należy również budowa łącznicy na terenie Krakowa, usprawniającej połączenia aglomeracyjne. W całym roku Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na ok. 10 mld zł, podpisano ok. 100 umów z wykonawcami na 1,6 mld zł. Natomiast wartość realizowanych w tym roku inwestycji ocenia się na przeszło 4 mld zł.