- Jest uprawnione stwierdzenie, że mamy obawy co do superszybkich pociągów, bo jest również ważne dla Europy, by rozwijała się także, gdy chodzi o takie pociągi - powiedziała na konferencji prasowej w Brukseli. -  Jest dla nas bardzo istotne uzyskanie reakcji rynku - dodała.

Zwróciła się do konkurentów i klientów obu grup o przekazywanie w tym tygodniu swych komentarzy. Negatywne reakcje mogłyby skłonić Komisję do żądania większych ustępstw od obu firm przed zaopiniowaniem ich fuzji najpóźniej do 18 lutego. W październiku Bruksela wysłała obu zainteresowanym listę swych zastrzeżeń.

Przed konferencją Vestager Alstom i Siemens zaproponowały sprzedanie jednej z  technologii dotyczącej superszybkich pociągów albo odstąpienie większości udziałów w dziale sprzętu sygnalizacyjnego Alstoma w Europie wraz  z częścią aktywów takiego działu Siemensa.

W ubiegłym tygodniu obie grupy zapowiedziały przedstawienie Brukseli swych propozycji dotyczących działów sprzętu sygnalizacji i taboru szynowego, zapewniających łącznie 4 proc. obrotów.

Zaproponowały sprzedanie platformy Pendolino Alstoma albo Velaro Novo Siemensa. Technologia Pendolino pociągów o wychylnym pudle pozwala ograniczyć hamowanie przed zakrętami, jest stosowana w pociągach tradycyjnych i superszybkich, takie składy sprzedano 12 operatorom w 12 krajach. Składy Velaro Novo wejdą do eksploatacja dopiero w 2023 r. Wspólna propozycja Alstoma-Siemensa dotyczy też 5-letniej licencji na sprzedaż pociągów w Europie