Norweskie miasta jeżdżą na elektrycznych Volvo z Wrocławia

Norgebuss z Oslo zamówiło we wrocławskim Volvo Buses 17 autobusów Volvo 7900 Electric.

Aktualizacja: 29.06.2018 13:18 Publikacja: 28.06.2018 14:10

Norweskie miasta jeżdżą na elektrycznych Volvo z Wrocławia

Foto: materiały prasowe

To czwarte norweskie miasto po Trondheim, Drammen i Lillehammer, które złożyło zamówienie na elektryczne autobusy Volvo, produkowane we wrocławskiej fabryce.

Volvo 7900 Electric są zaprojektowane przez polskich inżynierów we wrocławskiej fabryce Volvo i w całości produkowane we Wrocławiu. Serwisem zajmie się firma Volvo na podstawie stałych comiesięcznych opłat. Realizacja zamówienia jest planowana na I kwartał 2019, a autobusy w swoje pierwsze trasy wyruszą w lecie 2019 roku.

Ekologiczna zmiana

- Norgesbuss jest przygotowane na ekologiczną zmianę w transporcie. Volvo dysponuje sprawdzoną technologią w elektromobilności, a jednocześnie jest zmotywowane do dalszego rozwoju i innowacji które uczynią autobusy jeszcze bardziej przyjaznymi dla środowiska - mówił po podpisaniu umowy Henning Berthelsen, dyrektor techniczny w Norgesbuss AS.

- Popyt na ekologiczny transport miejski cały czas rośnie, zwłaszcza na pojazdy kupowane przez firmy operujące w miastach - właśnie autobusy, ale i np śmieciarki, bo coraz ważniejsza jest nie tylko sama ekologia, ale i kontrola hałasu - powiedział w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Martin Lundstedt, prezes Volvo Group.

- Coraz lepiej sprzedają się też ciężarówki o napędzie hybrydowym. Trend wzrostowy w przypadku napędów bardziej ekologicznych będzie się umacniał, zwłaszcza w przypadku biogazu i biodiesla. Dla pojazdów operujących w miastach widzę natomiast przyszłość także w napędzie elektrycznym. Można je będzie podłączyć do szybkiego ładowania, które potrwa 8–10 minut. Oczekujemy, że w roku 2020 większość ciężarówek i autobusów jeżdżących po europejskich miastach będzie miała napęd alternatywny. Dla transportu na duże odległości okres elektryfikacji potrwa dłużej - tłumaczy Martin Lundstedt.

Pojemność akumulatorów autobusów z Wroclawia wynosi 200 kWh. Będą one ładowane w zajezdniach za pośrednictwem kabli CCS. Zużycie energii elektrycznej autobusów marki Volvo jest o ok. 80 proc. mniejsze niż w przypadku ich odpowiedników napędzanych silnikami wysokoprężnymi.

Autobusy elektryczne Volvo zostały dotychczas zamówione przez operatorów w takich państwach jak Szwecja, Wielka Brytania, Luksemburg i Polska. Oprócz Volvo 7900 Electric oferta zelektryfikowanych autobusów firmy Volvo Buses obejmuje autobusy hybrydowe oraz elektryczne autobusy hybrydowe (z funkcją ładowania z gniazdka). Firma sprzedała na całym świecie już ponad 4 tys. napędzanych prądem autobusów.

Część wielkiej grupy

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. W 1996 roku Szwedzi otworzyli fabrykę autobusów. Obecnie Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w IT, finansowy i HR.

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej pojazdy miejskie, międzymiastowe i turystyczne które jeżdżą na trasach międzymiastowych i międzynarodowych w Europie. W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Dzisiaj w ofercie Volvo jest pełna flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępna również w wersji przegubowej), elektryczna hybryda Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo jeżdżą w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W grudniu 2017 hybrydowe autobusy Volvo zostały zamówione przez MZK Jelenia Góra, a na początku 2018 roku ofertę na hybrydy Volvo wybrały Kraków, Białystok i Krosno. Volvo wygrało również przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia: 8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych (typu plug-in).

To czwarte norweskie miasto po Trondheim, Drammen i Lillehammer, które złożyło zamówienie na elektryczne autobusy Volvo, produkowane we wrocławskiej fabryce.

Volvo 7900 Electric są zaprojektowane przez polskich inżynierów we wrocławskiej fabryce Volvo i w całości produkowane we Wrocławiu. Serwisem zajmie się firma Volvo na podstawie stałych comiesięcznych opłat. Realizacja zamówienia jest planowana na I kwartał 2019, a autobusy w swoje pierwsze trasy wyruszą w lecie 2019 roku.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie