Istnieje więc spore ryzyko, że przybędzie firm, które mają problemy z płatnościami wobec kontrahentów, choć już teraz sektor ten mieści się w czołówce, jeśli chodzi o udział niesolidnych płatników i ryzyko współpracy dla potencjalnych kontrahentów. Wzrost kosztów działania firm transportowych, podobnie jak i innych przedsiębiorstw, wynika głównie z rosnących wynagrodzeń. Według szacunków tylko deficyt wykwalifikowanych kierowców przekracza 100 tys. osób. Transportowi daje się we znaki również wzrost kosztów paliw ze względu na znacznie wyższe niż rok wcześniej notowania ropy naftowej. Spore znaczenie mają także koszty związane z rosnącymi wymogami środowiskowymi oraz regulacjami prawnymi, mającymi na celu ograniczenie nadużyć i uszczelnienie systemu podatkowego, obciążającymi firmy zajmujące się przewozem ładunków. Na korzyść firm transportowych przemawia nadal bardzo dobra koniunktura gospodarcza, przyczyniająca się do wzrostu zapotrzebowania na usługi przewozowe i logistyczne.

Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK na temat zobowiązań przeterminowanych powyżej 30 dni, na kwotę wyższą niż 500 zł wynika, że dla firm z czterech branż skupiających firmy zajmujące się transportem kolejowym i drogowym towarów (PKD 4920 i 4941) oraz magazynowaniem i przechowywaniem paliw gazowych i pozostałych towarów (5210A i 5210B), odsetek firm z opóźnionymi płatnościami na dzień 31 marca 2018 r. wynosił 9,9 proc., podczas gdy średnia dla całej gospodarki to 5,4 proc. Tak więc udział firm z tych czterech branż będących niesolidnymi płatnikami jest prawie dwukrotnie wyższy. Analizując oddzielnie cztery branże (PKD 4920, 4941, 5210A oraz 5210B), widzimy, że bardzo znaczący udział niesolidnych dłużników jest w: „Magazynowaniu i przechowywaniu paliw gazowych" – 18,8 proc., oraz w „Transporcie drogowym towarów", gdzie odsetek niesolidnych firm kształtuje się na poziomie 10,0 proc.

Łączna wartość zaległych zobowiązań firm zajmujących się „Transportem drogowym towarów", które zostały zarejestrowane w bazach BIG InfoMonitor i BIK z opóźnieniem powyżej 30 dni na kwotę 500 zł na koniec pierwszego kwartału 2018 r., wynosiła aż 889,4 mln zł, z czego ponad 71 proc. to zaległości kredytowe. 54,12 mln zł to zaległości kredytowe i pozakredytowe firm z branży „Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów", w tym 51,12 mln przypada na przeterminowane zobowiązania kredytowe.

Według GUS na koniec lutego 2018 r. w branży transport i gospodarka materiałowa działało 265 010 firm, z czego aż 259 175, czyli 97,8 proc., to firmy zatrudniające do dziewięciu osób. W sekcji magazynowanie i działalność usługowa wspierająca transport działało 22 400 firm, w tym 21 260 to najmniejsze (94,9 proc.). Tak więc zarówno transport, jak i magazynowanie są domeną małych firm.