fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Elektryczne Solarisy Urbino testowane w Hanowerze

materiały prasowe
Nowe Solarisy Urbino 12 electric wyprodukowane w Bolechowie pod Poznaniem zaczęły jeździć po ulicach Hanoweru.

Polska firma wygrała ogólnoeuropejski przetarg na dostawę systemu transportu bezemisyjnego, obejmującego zarówno pojazdy elektryczne, jak i infrastrukturę ładowania. Przedsiębiorstwo üstra, które wybrało polską ofertę, od wielu lat współpracuje z Solarisem. Po ulicach Hanoweru jeżdżą nie tylko pojazdy spalinowe polskiego producenta, ale i autobusy hybrydowe.

Trzy elektryczne Solarisy Urbino 12 dla Hanoweru wyposażone zostały w szereg innowacyjnych rozwiązań, obniżających koszty eksploatacji. W 12-metrowych autobusach została zamontowana nowatorska oś, w której konstrukcję wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne. Pozwala to na lepsze wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej, a także obniża masę pojazdu. W elektrobusach zostały zastosowane litowo-tytanowe baterie o pojemności 125 kWh, a pasażerowie mogą podczas jazdy bieżąco obserwować na monitorze stan naładowania baterii.

Urbino dla Hanoweru posiadają system ładowania dachowego, który pozwala kursować na linii przez cały dzień, bez konieczności powrotu do zajezdni. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu zewnętrznej ładowarki, znajdującej się na trasie przejazdu. Ładowanie odbywa się za pośrednictwem pantografu i trwa jedynie od 4 do 6 minut, co umożliwia całodzienne kursy. Nocą w zajezdni baterie ładowane są przy pomocy kolejnego masztu do ładowania pantografowego oraz za pomocą tradycyjnej wtyczki. Dla nowych Solarisów przewidziano kursy na reprezentacyjnych liniach 100 oraz 200, które łączą ze sobą najważniejsze punkty miasta. Łączna długość linii to 16 km, znajdują się na nich 42 przystanki, a czas przejazdu trasy wynosi około 53 minuty.

Do ładowania elektryków na linii wykorzystywany jest prąd z miejskiej linii tramwajowej, co zwiększa efektywność energetyczną całego projektu. W rezultacie firma obsługująca miejski transport nie potrzebuje własnych podstacji zasilających. Dodatkowe oszczędności zużycia energii daje system rekuperacji zamontowany w autobusach. Polega on na tym, że podczas hamowania, energia jest oddawana do baterii trakcyjnych.

Wyniki testów elektrycznych Solarisów maja pomóc w planowaniu wprowadzenia autobusów elektrycznych na kolejne linie w stolicy Dolnej Saksonii. Projekt jest współfinansowany przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych. Elektryczne autobusy Solarisa są obecne na niemieckim rynku od marca 2014 roku. Oprócz Hanoweru jeżdżą także po ulicach Berlina, Brunszwiku, Drezna, Düsseldorfu, Hamburga oraz Oberhausen.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA