fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

IATA wesprze CPK

Adobe Stock
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) rozpoczęło współpracę z CPK. Powstał już Komitet Konsultacyjny, który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Jego pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie.

W skład Airport Consultative Committee (ACC) wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła do komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników (także niezrzeszonych w tej organizacji). Co ciekawe, mimo wstępnych założeń, że z CPK nie będą korzystały linie niskokosztowe, to oprócz przewoźników dotychczas operujących z Lotniska Chopina – np. LOT-u, Lufthansy, British Airways, Air France, KLM, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo. 

Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim linii lotniczych. Budujemy więc konsekwentnie bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność — przyznaje Mikołaj Wild , pełnomocnik rządu ds. CPK.

Inauguracyjne spotkanie zostało wyznaczone w Warszawie na 18 lipca i w tym roku odbędą się kolejne. Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści. Cel jest taki, żeby planowane rozwiązania były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przewoźników: technicznymi, operacyjnymi i finansowymi.

Przedstawiciele zarządu CPK nie ukrywają, że zależy im na jak najszerszych konsultacjach z branżą lotniczą. — Chcemy, aby ich efektem było powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, który uwzględnia potrzeby wszystkich jego klientów: przewoźników, firm działających w porcie i świadczących dla niego usługi, a przede wszystkim pasażerów – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.

Ze współpracy z CPK zadowolone jest również IATA. Prezes tej organizacji, Alexandre de Juniac wielokrotnie w rozmowach z „Rzeczpospolitą” podkreślał znaczenie tego projektu. Teraz jego zastępca odpowiadający z lotnictwo europejskie, Rafael Schvartzman przypomina, że według prognoz europejski rynek podróży lotniczych do roku 2037 wzrośnie o połowę. — Dlatego właśnie jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Cieszymy się, że poprzez projekt CPK możemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają – mówi Rafael Schvartzman.

Uzgodnione przez CPK i IATA zasady zarządzania projektem stanowią, że – poza zwyczajowo wybieranym przez uczestników ACC przewodniczącym Komitetu Konsultacyjnego –współprzewodniczącym będzie przedstawiciel CPK.

ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami CPK. W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, LOT AMS, LS Airport Services, Polski Holding Hotelowy, FedEx, DHL, UPS i TNT Express. W jego efekcie do tej pory wpłynęło do CPK wpłynęło 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli tzw. masterplan. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, dokładne określenie wymiarów planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA