Port Gdańsk chce trafić do europejskiej czołówki w przeładunkach kontenerów. Ma w tym pomóc warta 450 mln euro inwestycja w rozbudowę głębokowodnego terminalu DCT już teraz zaliczanego do liderów terminali bałtyckich o trzecie nabrzeże Baltic Hub 3. Efektem będzie radykalne zwiększenie rocznych zdolności przeładunkowych dwóch istniejących terminali T1 i T2, obecnie wynoszących 3 mln TEU (twenty foot equivalent unit – równowartości standardowych kontenerów 20-stopowych), do 4,5 mln TEU.
Czytaj także: Port Gdańsk awansuje na pierwsze miejsce na Bałtyku
Port dla największych
Inwestorem i operatorem będzie DCT z grupy PSA z Singapuru, która jest największym na świecie operatorem terminali kontenerowych. Według Charlesa Bakera, dyrektora zarządzającego DCT Gdańsk, budowa Baltic Hub 3 pozwoli konkurować z dużo większymi portami w zachodniej Europie, takimi jak Rotterdam czy Hamburg. – Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski – powiedział Baker.
Prace budowlane przy Baltic Hub 3, który będzie zlokalizowany na wschód od terminalu T1, mają się rozpocząć w drugiej połowie przyszłego roku. Uruchomienie inwestycji zostało zaplanowane na połowę 2024 r. Nabrzeże o długości 717 metrów będzie mieć głębokość 18 metrów i zdoła przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Przedsięwzięcie obejmuje także sprowadzenie siedmiu suwnic nabrzeżowych do rozładunku i załadunku statków oraz dodatkowych 20 automatycznych suwnic obsługiwanych zdalnie przez operatorów, a także budowę placu składowania o powierzchni 18 hektarów. Przy realizacji przedsięwzięcia mają być zastosowane najnowocześniejsze technologie niskoemisyjne.