Specustawa przyspieszy rozwój portów

Rząd chce usprawnić rozbudowę portów morskich. Ma w tym pomóc ustawa, której projekt przyjęła we wtorek Rada Ministrów.

Publikacja: 25.06.2019 21:00

Specustawa przyspieszy rozwój portów

Foto: Fotorzepa, Beata Kitowska

Ustawa dotyczy portów w Gdańsku, Gdyni oraz zespołu portowego Szczecin–Świnoujście. – Dalszy rozwój tych obiektów wymaga zwiększenia ich możliwości przeładunkowych przez budowę Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – podało Centrum Informacyjne Rządu.

Specustawa wprowadza ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące ich rozbudowy, zawiera także przepisy regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty i ograniczenie praw do nieruchomości. Decyzje lokalizacyjne dla inwestycji będą wydawane przez wojewodów, ułatwiona będzie procedura wydawania decyzji środowiskowych.

Budowa Portu Centralnego w Gdańsku ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Inwestycja obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha na lądzie. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory, którymi podpływać będą statki. Pierwsze terminale powinny być gotowe za dziesięć lat – w 2029 r. Całe przedsięwzięcie ma pochłonąć 12 mld zł.

Także całej dekady potrzeba na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Inwestycja ma być realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Centralną częścią portu będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów.

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma powstać w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Będzie mógł rocznie przeładowywać ok. 1,5 mln kontenerów i przyjmować największe jednostki, jakie wpłyną na Bałtyk.

Tak duże inwestycje w budowę nowych terminali kontenerowych mogą jednak przestrzelić zapotrzebowanie rynku. Przykładowo istniejący terminal w Gdyni już stracił część przeładunków na rzecz rozbudowanego gdańskiego terminalu DCT, największego na Bałtyku.

Ustawa dotyczy portów w Gdańsku, Gdyni oraz zespołu portowego Szczecin–Świnoujście. – Dalszy rozwój tych obiektów wymaga zwiększenia ich możliwości przeładunkowych przez budowę Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – podało Centrum Informacyjne Rządu.

Specustawa wprowadza ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące ich rozbudowy, zawiera także przepisy regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty i ograniczenie praw do nieruchomości. Decyzje lokalizacyjne dla inwestycji będą wydawane przez wojewodów, ułatwiona będzie procedura wydawania decyzji środowiskowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego