Włosi uratowali STX France przed nacjonalizacją

Rząd Francji zrezygnował z pomysłu znacjonalizowania stoczni STX France, bo włoska Fincantieri zgodziła się na względną większość udziałów — podał „Le Monde" w wersji elekronicznej, a przedstawiciel rządu ogłosił szczegóły

Publikacja: 07.04.2017 07:12

Fincantieri zgodziła się przejąć jedynie względną większość, rzędu 45 do 49 proc. — poinformował dziennik. Włosi będą jednak sprawować kontrolę nad dawną stocznia Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire dzięki obecności przy największym producencie statków wycieczkowych prywatnej włoskiej fundacji bankowej Fundazione CR (Cassa di Risparmio), która obejmie ok. 10 proc. — dodał dziennik. Pierwszy partner zaproponowany przez Fincantieri został odrzucony przez Francję

Według francuskiego dziennika powołującego się na źródła związane ze sprawą, Fincantieri zobowiązała się również w zakresie zatrudnienia, zachowania biur projektowych w Saint-Nazaire, ochrony francuskich patentów i nieprzenoszenia działalności poza Francję. To były strategiczne priorytety francuskiego rządu w rozmowach. Dziennik dodał, że plan tymczasowej nacjonalizacji stoczni brany pod uwagę przez rząd pozostaje aktualny, jeśli nie dojdzie do uzgodnionego kompromisu z Fincantieri.

Szcezgóły

Wiceminister przemysłu Christophe Sirugue poinformował na konferencji prasowej, że skarb państwa wyraził zgodę na projekt przejęcia STX przez grupę Fincantieri. Włoska grupa będzie mniejszościowym udziałowcem przez co najmniej 8 lat, mając towarzystwo niezależnego inwestora, Fundazione CR z Triestu, a skarb państwa Francji mający 33,34 proc. zachowa prawo weta istotnych decyzji.

W ramach kompromisu uzgodnionego po 3 miesiącach intensywnych negocjacji skarb państwa zachowa swój udział, a państwowa stocznia wojskowa DCNS mogłaby objąć ok 12 proc., Fincantieri mogłaby mieć ok. 48 proc., a reszta przypadłaby Fundazione CR Trieste — wyszczególnił wiceminister.

Projekt zawiera ponadto klauzulę zmiany opcji po upływie 12 lat, która przewiduje, że jeśli Włosi nie zechcą kontynuować umowy przez 20 lat, strona francuska będzie mieć prawo pierwokupu akcji należących do Fincantieri.

W najbliższych tygodniach nastąpi procedura informacyjno-konsultacyjna z radą pracowniczą, aby po zakończeniu przez Włochów negocjacji o kupnie akcji rząd mógł ogłosić ostateczne porozumienie.

Dwojakie reakcje

Reakcje strony włoskiej były pozytywne, polityków i związkowców francuskich krytyczne.

Minister gospodarki Pier Carlo Padoan i włoska stocznia przyjęły ugodę z dużym zadowoleniem. „To wielki sukces włoskiego Przemyślu stoczniowego" — podkreślił minister i dodał, że włoscy udziałowcy mają w STX 54 proc.

Zdaniem wicemin. Sirugue, Fincantieri jest nośnikiem ambitnego projektu przemysłowego, który wzmocni zasadniczą specjalizację francuskiej stoczni: budowę wycieczkowców. Elementy uzyskane w negocjacjach: zachowanie miejsca i działalności, zatrudnienia i inwestycje, prawo weto w ciągu 20 lat są wystarczającymi elementami zabezpieczającymi, nie wymagającymi nacjonalizacji — wyjaśnił.

STX France ucieszyła się z dobrej nowiny. Prezes DCNS, Hervé Guillou podkreślił, że wejście do STX da jego stoczni dostęp do wyjątkowych w Europie mocy produkcyjnych w Saint-Nazaire i produkowania dużych jednostek, np. helikopterowców klasy Mistral czy lotniskowców, zachowa strategiczne interesy Francji i zwiększy zdolności eksportowe.

Umowę skrytykowali politycy. Kandydujacy na prezydenta Jean-Luc Mélenchon uznał ją za „zdradę", b. minister Arnaud Montebourg wspierający kandydata PS, Benoit Hamona potępił ten „nieuzasadniony prezent".

Alain Lebrun ze zwitku CGT uznał, że trzeba było żądać większych gwarancji w zakresie zatrudnienia, Nathalie Durand-Prinborgne ze związku FO obawia się likwidacji dublujących się miejsc pracy, których liczbę ocenia na 500 i przyspieszonego wejścia chińskich partnerów włoskiej stoczni na rynek wycieczkowców.

Fincantieri zgodziła się przejąć jedynie względną większość, rzędu 45 do 49 proc. — poinformował dziennik. Włosi będą jednak sprawować kontrolę nad dawną stocznia Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire dzięki obecności przy największym producencie statków wycieczkowych prywatnej włoskiej fundacji bankowej Fundazione CR (Cassa di Risparmio), która obejmie ok. 10 proc. — dodał dziennik. Pierwszy partner zaproponowany przez Fincantieri został odrzucony przez Francję

Według francuskiego dziennika powołującego się na źródła związane ze sprawą, Fincantieri zobowiązała się również w zakresie zatrudnienia, zachowania biur projektowych w Saint-Nazaire, ochrony francuskich patentów i nieprzenoszenia działalności poza Francję. To były strategiczne priorytety francuskiego rządu w rozmowach. Dziennik dodał, że plan tymczasowej nacjonalizacji stoczni brany pod uwagę przez rząd pozostaje aktualny, jeśli nie dojdzie do uzgodnionego kompromisu z Fincantieri.

Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi