Będzie łatwiejszy dostęp do Portu Gdynia dzięki współpracy z CPK

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia.

Aktualizacja: 06.07.2020 12:03 Publikacja: 06.07.2020 11:49

Premier Mateusz Morawiecki w Gdyni

Premier Mateusz Morawiecki w Gdyni

Foto: Fot. KPRM

Przy podpisaniu dokumentów obecny był premier Mateusz Morawiecki. — Droga Czerwona zapewni nam optymalne połączenie z obwodnicą trójmiejską. Zależy nam, żeby to do polskich portów przypływały towary, żeby wzrastała wymiana handlowa i żeby nasz kraj się rozwijał — mówił po podpisaniu porozumienia premier.

Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł. Jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023. Ten dojazd zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą Trójmiasta i zastąpi remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja znacząco poprawi możliwości przeładunkowe Portu.

Finansowanie prac przygotowawczych Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu Wieloletniego, o którym jest mowa w Ustawie z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Program Wieloletni CPK (jest już na ostatnim etapie uzgodnień rządowych) zapewni finansowanie w latach 2020-2023 prac przygotowawczych do inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i inwestycje komplementarne.

– W rozwoju portów morskich ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni znaczenie ma więc budowa tzw. Drogi Czerwonej – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Celem nadrzędnym tej inwestycji są ułatwienia w transporcie ludzi i towarów, więc idealnie wpisuje się w sens inwestycji CPK – uważa Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W osobnym podpisanym porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do współpracy przy projektach inwestycyjnych. – Budowa dróg i szlaków kolejowych przyspieszy realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port Zewnętrzny — powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Dla trójmiejskich portów ważne są też planowane inwestycje kolejowe CPK na Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5 CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np. osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do CPK w 2 godz. 10 min. – Te inwestycje oznaczają rozdzielenie komunikacji pasażerskiej i towarowej, a tym samym zwiększenie przepustowości sieci kolejowej na potrzeby przewozów towarowych – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Strategiczną inwestycją Portu Gdynia jest Port Zewnętrzny, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r. Jego budowa przygotowywana jest w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Czyli firmy będą współfinansować inwestycję w zamian za prawo do prowadzenia działalności związanej z przeładunkiem towarów. To dlatego wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. PPP, podpisał również w poniedziałek z prezesem Adamem Mellerem z Portu Gdynia w sprawie kontynuacji przygotowania projektu PPP.

Dla portu Gdynia kluczowa jest teraz budowa falochronów, które umożliwią dostęp dla statków o większym tonażu. Ta inwestycja ma być skoordynowana z powstaniem dodatkowego toru podejściowego do portu wojennego. Falochrony staną się także osłoną dla obecnie funkcjonującego wejścia do portu; ułatwią ruch statków handlowych przy Porcie Zewnętrznym, a także promów oraz statków wycieczkowych wchodzących do Portu Gdynia.

Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.

Przy podpisaniu dokumentów obecny był premier Mateusz Morawiecki. — Droga Czerwona zapewni nam optymalne połączenie z obwodnicą trójmiejską. Zależy nam, żeby to do polskich portów przypływały towary, żeby wzrastała wymiana handlowa i żeby nasz kraj się rozwijał — mówił po podpisaniu porozumienia premier.

Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł. Jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023. Ten dojazd zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą Trójmiasta i zastąpi remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja znacząco poprawi możliwości przeładunkowe Portu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi