Solaris podpisał w tej sprawie umowę z przewoźnikiem z Rygi, który zamówił 10 niskopodłogowych trolejbusów Trollino z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Innowacyjne rozwiązanie będzie wykorzystywane na odcinkach nie połączonych siecią trakcyjną, na których pojazdy będą napędzane wyłącznie energią pochodzącą z baterii. Ryski operator może także złożyć zamówienie na 10 elektrycznych autobusów Urbino 12, które także zostałyby wyposażone w ogniwa paliwowe. Jest to opcja w kontrakcie, której realizacja będzie zależna od możliwości finansowych przewoźnika.

Dostawy wodorowych trolejbusów mają się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. To kolejne pojazdy z tego rodzaju napędem, jaki Solaris dostarcza dla zagranicznego odbiorcy. Polski producent po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesną technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemal dwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu.

Kontrakt Solarisa z Łotwą będzie dla mieszkańców Rygi pierwszym zetknięciem z technologią zasilania autobusów ogniwami paliwowymi. To także zupełna nowość na rynku europejskim. Trollino zostaną wyposażone w ogniwa paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczony przez firmę Medcom.

- Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach. Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

Liderem na rynku autobusów napędzanych wodorem chce zostać Toyota. Japoński koncern poinformował niedawno, że na początku przyszłego roku sprzedaż autobusów napędzanych wodorem Toyota FC Bus. Celem Toyoty jest wprowadzenie do ruchu 100 autobusów na wodór do 2020 roku, w którym w Tokio odbędą się Igrzyska olimpijskie. Mają one wozić pasażerów na regularnych trasach tokijskiej komunikacji miejskiej.