Realizacja projektu pozwoli spółce produkować i magazynować zielony wodór, który będzie wykorzystywany w transporcie. Przedsięwzięcie obejmuje budowę dwóch elektrolizerów o łącznej mocy 5 MW, zasilanych energią ze źródeł odnawialnych. Będą mogły produkować rocznie 710 ton zielonego wodoru. Taki sposób wytwarzania paliwa i jego zastosowania w sektorze transportowym ma pozwolić na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 96 proc. w porównaniu z technologiami konwencjonalnymi.
Węgiel w odstawkę
Unijne dofinansowanie zostanie przyznane w ramach Innovation Fund. Starały się o nie 233 projekty z 29 krajów. Wsparcie przyznano na 32 inwestycje. Umowy związane z przyznaniem dotacji mają być podpisane w czwartym kwartale 2021 r.
ZEPAK już w wiosną ub. roku podpisał kontrakt z firmą Hydrogenics Europe N.V. dotyczący zakupu elektrolizera do produkcji wodoru. Z kolei jesienią zawarł umowę z Nel Hydrogen na zakup stacji tankowania zielonym wodorem samochodów osobowych i autobusów. Inwestycje w wodór są elementem transformacji spółki, która do 2030 r. zamierza odejść od wydobycia węgla brunatnego i wygasić elektrownie wykorzystujące go do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Mają się także wpisywać w strategię rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce, na którą mocno stawia rządowa administracja. Polska jest jednym z największych w Europie producentów wodoru. Mamy tego paliwa pod dostatkiem, co może przynieść gospodarce korzyści zarówno ekologiczne, jak i biznesowe.
Projekt Polskiej Strategii Wodorowej do 2030 r. zakłada m.in. powstanie co najmniej pięciu dolin wodorowych, eksploatację do tysiąca wodorowych autobusów, a także budowę 32 stacji tankowania wodoru. Zainteresowanie wykorzystaniem wodoru szybko rośnie.
W styczniowym naborze do rządowego programu „Zielony transport publiczny", mającego wspierać bezemisyjne technologie, złożono wnioski o dofinansowanie 102 autobusów z napędem wodorowym.