Transport: Logistycy radzą sobie coraz lepiej

Dzięki dobrej koniunkturze polskie firmy rozwijają się nie tylko nad Wisłą. Śmielej poczynają sobie również na sąsiednich rynkach.

Aktualizacja: 13.07.2017 21:04 Publikacja: 13.07.2017 20:40

Foto: Bloomberg

Raben poinformował, że w Niemczech przejmuje Busse Logistik. – Chcemy, aby do końca 2018 r. rynek niemiecki stał się dla nas najważniejszy. Do tego czasu zamierzamy mieć własną, niezależną sieć dystrybucyjną w kraju, z ponad 30 oddziałami – tłumaczy prezes Grupy Raben Ewald Raben.

Grupa Raben w 2016 i 2017 roku już zakupiła w Niemczech cztery firmy o łącznych przychodach 100 mln euro i zatrudnieniu 435 osób. Korzystała z funduszy własnych i z finansowania zewnętrznego. W Niemczech grupa zatrudnia ponad 2700 osób.

Raben zanotował w 2016 roku w Polsce przychód 498,6 mln euro, zaś w Niemczech 436 mln euro. W 2015 roku Raben zajął 47. miejsce wśród niemieckich firm logistycznych. – W 2016 roku nie braliśmy udziału w rankingu, niemniej biorąc pod uwagę stały wzrost Grupy Raben w Niemczech, szacujemy, że znacznie poprawiliśmy ten wynik – uważa prezes grupy.

Więcej samochodów i magazynów

Swój potencjał zwiększają także inni przewoźnicy międzynarodowi. Firma Batim, specjalizująca się w przewozach do Wielkiej Brytanii (ma 430 ciągników siodłowych), kupiła w tym roku 120 samochodów, a w przyszłym roku planuje kupić jeszcze 130–150.

Importerzy samochodów ciężarowych spodziewają się przez najbliższe dwa–trzy lata dobrych wyników. – Rośnie PKB Europy oraz Polski, zatem towarów do przewiezienia będzie coraz więcej – uważa dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Maciej Taniewski. Spodziewa się w tym roku rejestracji 25 tys. ciężkich pojazdów, o 0,5 tys. więcej niż 2016 roku. W przyszłym oczekuje podobnego, niewielkiego wzrostu.

Rośnie także popyt na magazyny. – Bacznie obserwujemy rozwój rynku handlu i produkcji w naszym raju i widzimy coraz większy popyt na powierzchnie magazynowo-produkcyjne. Rynek powierzchni logistycznych w Polsce to nadal rynek nienasycony. Nie bez znaczenia jest dynamiczny rozwój e-handlu oraz tendencja skrócenia drogi dotarcia towaru do klienta – uważa prezes Waimea Holding Andrzej Rosiński.

Do końca 2017 roku, od początku działalności na rynku logistycznym, Waimea wybuduje łącznie ponad 140 tys. mkw. magazynów. Jesienią br. firma planuje rozpoczęcie budowy w Pomorskiej Strefie Ekonomicznej w Stargardzie magazynów o powierzchni 85 tys. mkw. W roku 2018 planuje budowę obiektów o powierzchni 60 tys. mkw.

Dobre położenie

Prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński tłumaczy, że polskie firmy branży TSL rozwijają się, wykorzystując akumulowany przez lata kapitał lub dobrą zdolność kredytową. Poszerzyły zakres świadczonych usług organicznie poprzez rozbudowę własnych struktur, a częściej przez akwizycję. Wchodzą na sąsiednie rynki (Niemcy, Czechy czy Węgry), tworząc regionalne struktury z wykorzystaniem naszego dogodnego położenia.

– Działaniom tym sprzyja dobra koniunktura w gospodarce, szczególnie poprawa w Niemczech ciągnących nasz eksport, który obsługiwany jest przez nasz transport – kończy Tarczyński.

Raben poinformował, że w Niemczech przejmuje Busse Logistik. – Chcemy, aby do końca 2018 r. rynek niemiecki stał się dla nas najważniejszy. Do tego czasu zamierzamy mieć własną, niezależną sieć dystrybucyjną w kraju, z ponad 30 oddziałami – tłumaczy prezes Grupy Raben Ewald Raben.

Grupa Raben w 2016 i 2017 roku już zakupiła w Niemczech cztery firmy o łącznych przychodach 100 mln euro i zatrudnieniu 435 osób. Korzystała z funduszy własnych i z finansowania zewnętrznego. W Niemczech grupa zatrudnia ponad 2700 osób.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego