Jest więcej przetargów, ale i spore opóźnienia

Drogowe przyspieszenie będzie bardziej widoczne dopiero w latach 2018–2019, gdy zaczną się „domykać" całe szlaki komunikacyjne.

Publikacja: 19.06.2017 20:25

Jest więcej przetargów, ale i spore opóźnienia

Foto: Fotorzepa/Maciej Kaczanowski

W tym roku do ruchu ma zostać włączonych prawie 400 km nowych dróg. To przeszło trzy razy tyle, ile w roku ubiegłym, kiedy uruchomiono zaledwie 124 km. Najbardziej wydłuży się droga ekspresowa nr 7, ale otwarte będą także nowe odcinki tras S3 i S5. W sumie do wydania na budowę dróg w tym roku jest ponad 21 mld zł. Drogowe przyspieszenie będzie natomiast jeszcze bardziej widoczne w latach 2018–2019, gdy zaczną się „domykać" całe szlaki komunikacyjne.

Firmy budowlane oczekują tymczasem przyspieszenia w przetargach. Wyhamowanie postępowań, jakie nastąpiło w ubiegłym roku, mocno zaniepokoiło branżę. Teraz jest ich więcej, ale nie jest to jeszcze trwały trend.

Szybciej na Wschód

Na razie przyspieszyła m.in. budowa Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z włoską firmą Impresa Pizzarotti umowę na wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S61 pomiędzy Suwałkami a Budziskiem. Koniec inwestycji przewidziany jest za trzy lata. Umowa ma kluczowe znaczenie dla domknięcia prac przy Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. W rezultacie 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska znalazł się w fazie realizacji: obwodnica Suwałk jest budowana od lutego, a w przypadku odcinka do Budziska przygotowywane są materiały do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Przyspieszyć mają prace na trasie Via Carpatia, która uznawana jest za priorytetowy szlak przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Odpowiedzialny za inwestycje drogowe wiceminister Jerzy Szmit skierował w ubiegłym miesiącu pismo do szefa GDDKiA, w którym prosi o „zintensyfikowanie działań" w przygotowaniach i budowie odcinków wchodzących w skład Via Carpatia. W szczególności chodzi o przyspieszenie prac związanych z odcinkiem drogi S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem, będącej uzupełnieniem Via Carpatia.

Ważną decyzją było niedawne uruchomienie przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy z Czechami. Inwestycja, której los był przez długi czas niepewny ze względu na wysokie koszty, ma strategiczne znaczenie. Pozwoli sfinalizować kluczową trasę szybkiego ruchu na kierunku północ–południe po zachodniej stronie kraju. Dokończy także polską część Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego prowadzącego z północy na południe Europy, który połączy Malmoe w Szwecji z południem Europy – miejscowością Chania w Grecji.

Ale wiele inwestycji wciąż się opóźnia. Przykładem jest budowa drugiej nitki obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego.

Poprosili o czas

Wykonawca odcinka hiszpański Dragados poprosił o kilka dodatkowych miesięcy na zrealizowanie kontraktu. Można się spodziewać, że utrudnienia w rejonie Gorzowa po raz kolejny spiętrzą się w czasie wakacji, gdy zacznie się ruch turystyczny w kierunku Bałtyku. Tymczasem niedokończona obwodnica wciąż pozostaje niebezpiecznym, wąskim gardłem na tym fragmencie trasy. Przy wjeździe na obwodnicę nie tylko tworzą się kilometrowe korki, ale też zdarzają się niebezpieczne wypadki. W sierpniu ub. roku w tył stojącej w korku cysterny uderzyła ciężarówka. Jej kierowca zginął. Z kolei we wrześniu jedna osoba zginęła, trzy zostały ranne.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku zachodniej obwodnicy Łodzi. Tu budowa jeszcze nie ruszyła z powodu unieważnienia przetargu. Powodem było przekroczenie budżetu inwestycji o blisko ćwierć miliarda złotych. Jerzy Szmit zapowiedział nowy przetarg i ograniczenie kosztów przedsięwzięcia. Mieszkańcy okolicznych gmin obawiają się jednak, że albo plany budowy wylądują w szufladzie, albo obwodnica powstanie, ale z kilkuletnim poślizgiem.

W tym roku do ruchu ma zostać włączonych prawie 400 km nowych dróg. To przeszło trzy razy tyle, ile w roku ubiegłym, kiedy uruchomiono zaledwie 124 km. Najbardziej wydłuży się droga ekspresowa nr 7, ale otwarte będą także nowe odcinki tras S3 i S5. W sumie do wydania na budowę dróg w tym roku jest ponad 21 mld zł. Drogowe przyspieszenie będzie natomiast jeszcze bardziej widoczne w latach 2018–2019, gdy zaczną się „domykać" całe szlaki komunikacyjne.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi