Nagła niemiecka wolta w sprawie kierowców tirów

Parlament Europejski wstrzymał korzystne dla Polski poprawki w przepisach o kierowcach w transporcie międzynarodowym.

Aktualizacja: 15.06.2018 11:15 Publikacja: 14.06.2018 21:00

Nagła niemiecka wolta w sprawie kierowców tirów

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

Eurodeputowani odrzucili w czwartek trzy sprawozdania dotyczące nowych unijnych przepisów regulujących pracę kierowców w transporcie międzynarodowym. Dla Polski szczególnie bolesna jest porażka dotycząca statusu pracownika delegowanego.

Wcześniej w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego nieoczekiwanie przeszła wersja bardzo dla nas korzystna i wyłączająca kierowców w transporcie międzynarodowym z zasad delegowania. Czyli obowiązku stosowania płacy minimalnej kraju, przez który kierowca przejeżdża. Stało się tak wbrew Komisji Europejskiej i wielu państwom Europy Zachodniej. Tamto stanowisko miało być podstawą negocjacji z Radą UE, czyli ministrami transportu 28 państw członkowskich, bo w tej sprawie obie instytucje mają równorzędny głos. Jednak na sesji plenarnej większością 343 do 263 głosów te ustalenia odrzucono. Teraz posłowie mają czas na składanie poprawek i na kolejnej sesji PE na początku lipca ta sprawa zostanie poddana głosowaniu po raz kolejny.

Ale biorąc pod uwagę wyniki z czwartku, należy się raczej spodziewać zaostrzenia zasad i powrotu do koncepcji delegowania. Negocjacje skoncentrują się zapewne wokół momentu, od którego kierowca poza granicami swojego kraju traktowany jest jak pracownik delegowany. Komisja Europejska zaproponowała trzy dni, Francja i Niemcy chciałyby już od pierwszego dnia.

Co się stało między głosowaniem na Komisji Transportu a sesją plenarną? Jednej z najbardziej spektakularnych wolt dokonała delegacja niemiecka. Tradycyjnie byli w kontrze do Polski, podobnie jak delegacje Francji czy Włoch. Ale Manfred Weber, niemiecki chadek i szef całej grupy EPL, w pewnym momencie zaapelował, żeby w sprawie kierowców poprzeć Europę Środkowo-Wschodnią, wysłał nawet w tej sprawie maila do wszystkich eurodeputowanych EPL. Uznał, że nasz region przegrał wszystko w dyrektywie o delegowaniu, teraz więc trzeba trochę ustąpić.

Wygląda jednak na to, że ten apel był tylko zasłoną dymną. Bo z wyliczeń „Rzeczpospolitej" wynika, że niemieccy sojusznicy Platformy Obywatelskiej w zdecydowanej większości byli przeciwko korzystnemu dla nas raportowi. Tak jak Polacy głosował tylko Weber i jego dwóch kolegów, przeciw było 28 Niemców z EPL.

Sprawa reformy transportu międzynarodowego bardzo się teraz opóźni. Bo nie tylko Parlament Europejski ma problem z uzgodnieniem stanowiska. Po drugiej stronie, w Radzie UE, nawet nie było jeszcze takiej próby.

Eurodeputowani odrzucili w czwartek trzy sprawozdania dotyczące nowych unijnych przepisów regulujących pracę kierowców w transporcie międzynarodowym. Dla Polski szczególnie bolesna jest porażka dotycząca statusu pracownika delegowanego.

Wcześniej w Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego nieoczekiwanie przeszła wersja bardzo dla nas korzystna i wyłączająca kierowców w transporcie międzynarodowym z zasad delegowania. Czyli obowiązku stosowania płacy minimalnej kraju, przez który kierowca przejeżdża. Stało się tak wbrew Komisji Europejskiej i wielu państwom Europy Zachodniej. Tamto stanowisko miało być podstawą negocjacji z Radą UE, czyli ministrami transportu 28 państw członkowskich, bo w tej sprawie obie instytucje mają równorzędny głos. Jednak na sesji plenarnej większością 343 do 263 głosów te ustalenia odrzucono. Teraz posłowie mają czas na składanie poprawek i na kolejnej sesji PE na początku lipca ta sprawa zostanie poddana głosowaniu po raz kolejny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego