Rząd Włoch groził odebraniem koncesji Autostrade per l'Italia od sierpnia 2018, po zawaleniu się 2 przęseł wiaduktu autostrady w Genui, gdy zginęły 43 osoby. Grupa kontrolowana przez rodzinę Benettonów i rząd koalicyjny prowadzą obecnie negocjacje nowej struktury tej filii, karę za tę katastrofę i nowe przepisy dotyczące płatnych autostrad i koncesji Według 2 źródeł, rządowego i z tej firmy, obie strony rozmawiają o karze ponad 3 mld euro jako kompensaty za zawalenie się wiaduktu.

Po miesiącach niepewności i pogróżek ze strony Ruchu 5 Gwiazd z koalicji rządowej nastąpił kryzys z koronawirusem, który wywołał największa recesję we Włoszech w ostatnich latach tworząc warunki do pójścia na kompromis. Porozumienie pozwoli odblokować miliardy euro planowanych inwestycji przez Atlantię w czasie, gdy nakłady inwestycyjne firm we Włoszech są bliskie załamania.

Trzeci informator powiedział Reuterowi, że rząd zaczął bardziej przychylnie patrzeć na Atlantię, ale dodał, że dla dojścia do kompromisu obie strony muszą uzgodnić wszystkie kwestie, a niektóre wywołują nadal kontrowersje. — Rząd chce teraz doprowadzić do umowy — stwierdził. Atlantia i rząd uzgodniły dotąd, że grupa zmniejszy udział w filii z 88 proc. do poniżej 50, dopuszczając innych inwestorów. — Rząd jest za wejściem do grona inwestorów funduszu infrastruktury F2 i państwowej instytucji kredytowej CDP, ale nie chce, by zagraniczne grupy znalazły się w Autostrade.

Obie strony muszą w dalszym ciągu znaleźć wspólny grunt, jak zmienić ustawę przyjętą w lutym, która ułatwia rządowi odbieranie koncesji tańszym kosztem. Rząd nie chce jej anulowania, ale jest gotowy na jej zmodyfikowanie — twierdzi rządowy informator. Atlantia uważa, że ustawa zmniejsza jej zdolność pożyczania pieniędzy na otwartych rynkach, co bardzo utrudni inwestowanie. Dwie inne sporne kwestie dotyczą wartości rynkowej Autostrade i metody obliczania stawek myta.