Witalis Andriejew, szef Dyrekcji Dróg Litwy poinformował, że rozpoczynają się przygotowania do modernizacji odcinka Via Baltica do granicy z Polską. Na dniach resort transportu przedstawi rządowi do zatwierdzenia specjalny plan inwestycji - ponad 40 kilometrów czteropasmowej trasy z Mariampola do polskiej granicy oraz wystąpi o zgodę na rozpoczęcie wykupu ziemi pod drogę.
- Jak tylko rząd zatwierdzi plan generalny, ogłosimy przetarg na opracowanie techniczne. Równolegle będziemy wykonywać procedurę przejmowania (wykupu) ziemi na potrzeby publicznej inwestycji. Zajmie to w sumie do półtora roku. Do przejęcia jest 745 działek lub ich części. Na razie nie wiadomo, ile na to potrzeba będzie pieniędzy - mówił Andriejew, cytowany przez portal Delfi.
Na razie wiadomo, że całość będzie kosztować około 300 mln euro, choć kwota ta może tak wzrosnąć, jak i zmaleć.
Zmodernizowany odcinek będzie czteropasmowy. Dozwolona prędkość zostanie zwiększona do 130 kilometrów na godzinę, nie będzie jednopoziomowych przejazdów i zjazdów, a tranzyt i transport lokalny zostaną rozdzielone. Budowa ruszy w 2021 r., a zakończy do końca 2025 r.
Via Baltica połączy drogami szybkiego ruchu Tallin, Rygę, Kowno i Warszawę. Tym szlakiem z Zachodu Europy przez Polskę jedzie najwięcej tirów. Długość litewskiego odcinka to 274 km. Ma on status inwestycji państwowej szczególnej wagi.