Przybędzie szybkich dróg na wschodzie Polski

Ponad 5 miliardów złotych będzie kosztować realizacja dwóch kluczowych inwestycji drogowych, które będą niezbędne dla domknięcia komunikacyjnego szkieletu Polski Wschodniej.

Aktualizacja: 16.09.2017 09:34 Publikacja: 16.09.2017 08:57

Przybędzie szybkich dróg na wschodzie Polski

Foto: 123rf.com

Chodzi o budowę obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12 oraz drogi ekspresowej S17 na odcinku Piaski – Hrebenne. W tym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zatwierdziło finansowanie obydwu przedsięwzięć. Było to możliwe dzięki zwiększeniu limitu Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 do poziomu 135 miliardów złotych.

Obie trasy powstaną jednak nieprędko. Na razie będą prowadzone prace przygotowawcze. Ich zakres obejmuje opracowanie koncepcji programowej oraz materiałów potrzebnych do ogłoszenia przetargu. Ponadto wykonanie badań i opracowań geologicznych oraz archeologicznych.

Obwodnica Chełma ma zwiększyć płynność i bezpieczeństwo ruchu oraz wyprowadzić z miasta tranzyt. Odcinek ma już decyzję środowiskową. Zakończenie budowy zaplanowano na 2024 rok. W tym samym czasie ma się zakończyć budowa S17 Piaski - Hrebenne. Znacznie wcześniej, bo w 2011 roku do ruchu oddana zostanie obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Dla tej inwestycji jeszcze w tym roku ma być podpisana umowa z wykonawcą.

Wcześniej, bo w końcu sierpnia minister infrastruktury i budownictwa zatwierdził program inwestycji dla odcinka S12 pomiędzy Piaskami a Dorohuskiem. Inwestycja obejmie budowę 62 kilometrów drogi na terenie województwa lubelskiego. Do roku 2020 mają się zakończyć prace przygotowawcze.

Inwestycje na terenie Polski Wschodniej mają mieć dla resortu infrastruktury charakter priorytetowy. Na Podlasiu tempa nabiera budowa drogi ekspresowej S61. Cała trasa będzie docelowo liczyć 235 kilometrów: w miejscowości Ostrów Mazowiecka odbije od drogi ekspresowej nr 8 i poprzez Łomżę, Ełk i Suwałki pobiegnie do granicy z Litwą w Budzisku. W ten sposób przetnie trzy województwa: mazowieckie, podlaskie oraz częściowo warmińsko-mazurskie, stając się częścią międzynarodowej drogi E67 oraz trasy Via Baltica.

Priorytetem jest także budowa Via Carpatia. To międzynarodowa trasa która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek. Według Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, dla Polski ten korytarz ma szczególne znaczenie: poprawi komunikację w regionie i ożywi wschód kraju gospodarczo.

Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie