#RZECZoBIZNESIE: Karol Mazurek: Cyfryzacja ułatwi prowadzenie biznesu

Zawsze brakowało jednolitej strategii prowadzenia projektów informatycznych w sektorze rządowym - Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture.

Aktualizacja: 27.06.2016 13:08 Publikacja: 27.06.2016 12:51

#RZECZoBIZNESIE: Karol Mazurek: Cyfryzacja ułatwi prowadzenie biznesu

Foto: Rzeczpospolita

O planach przyspieszenia cyfryzacji w Polsce mówi się w rządzie coraz częściej, wciąż jednak nie widać znacznych postępów w tym obszarze. W 2014 r. Ministerstwo Cyfryzacji, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, wprowadziło program Polska Cyfrowa, którego celem jest wykorzystanie potencjału nowoczesnych technologii do poprawy jakości życia. Kiedy możemy spodziewać się konkretnych działań i czy są one konieczne?

- Cyfryzacja jest konieczna i na pewno jest dobrym kierunkiem rozwoju. Z badań wynika, że wszystkie bogate gospodarki są dobrze ucyfryzowane – przekonuje Karol Mazurek.

Polska jest wciąż zacofana pod względem poziomu cyfryzacji

- Jako kraj jesteśmy dość daleko, jeżeli chodzi o poziom cyfryzacji. Natomiast dobrą informacją jest to, że rozwijamy się w tej chwili dość szybko, jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się krajów w Europie – podkreśla Mazurek.

- Plany, które w tej chwili przedstawiają Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji, są bardzo ciekawe i szeroko zakrojone. Na pewno cyfryzacje na tym poziomie, na którym je obserwujemy, powinny przyspieszyć – mówi.

Zmiany legislacyjne i szersze ucyfrowienie dostępu do administracji publicznej wciąż są jednak na etapie wstępnego planowania.

Cyfryzacja w instytucjach administracji publicznej kuleje

Jak dotąd jedyną próbą cyfryzacji organów administracji publicznej był system ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Jak zaznacza Mazurek, nie cieszy się on jednak dużym zainteresowaniem.

- Dla sukcesu tego typu przedsięwzięć jest konieczne wprowadzenie łatwego dostępu do tych usług. Bardzo ważna jest również możliwość potwierdzania cyfrowo tożsamości. Do tej pory to było bardzo trudne – podkreśla Mazurek.

Czemu dotychczasowe projekty cyfryzacji okazały się w większości nieudane? Brakowało przede wszystkim spójnego planu wdrożenia i realizacji projektów informatycznych w sektorze rządowym.

- Rejestry państwowe powstawały w różnych technologiach i w różnych sposób. Ustawa o zamówieniach publicznych również nie ułatwiała życia, ponieważ nie promowała żadnej spójności czy jakości rozwiązania – tłumaczy Mazurek.

Jak dodaje, brakowało również kompetencji po stronie kupującego. Polacy wciąż podchodzą z dużą ostrożnością do nowoczesnych technologii w kontaktach z administracją i wolą załatwiać codzienne sprawy tradycyjnymi metodami.

- Poziom zaufania do kanałów cyfrowych wciąż nie jest w Polsce zbyt wysoki. A na przykład załatwianie zakupów i obrót fakturami w postaci cyfrowej byłby dużo prostszy i tańszy – mówi Mazurek.

Korzyści z cyfryzacji jest wiele zatem, zarówno w biznesie, jak i życiu codziennym.

Aplikacja w telefonie zamiast dowodu tożsamości?

- Ucyfrowienie kontaktu z państwem, na przykład przeniesienie dowodu tożsamości w sferę cyfrową, mogłoby spowodować to, że za jakiś czas nie musielibyśmy wozić ze sobą prawa jazdy czy różnych poświadczeń, potwierdzających chociażby, że jesteśmy ubezpieczeni – uważa Mazurek.

Pod względem cyfryzacji, najbardziej rozwinięty w Polsce jest sektor finansowy. Motorem napędowym były banki.

Polska pionierem w rozwoju e-bankowości

- Byliśmy pionierami w rozwoju bankowości internetowej. W tej chwili wiele krajów i wielu graczy przygląda się temu, co się dzieje w Polsce, również w sektorze płatności – podkreśla Mazurek i powołuje się na przykład popularnego systemu płatności mobilnych BLIK.

Najbardziej z kolei na tle innych krajów odstajemy w dziedzinach tradycyjnych. Tutaj Mazurek wymienia m. in. budownictwo, gastronomię i hotelarstwo.

- Co ciekawe, na rynku polskim obserwujemy również, że dostawcy cyfryzują się dużo szybciej niż konsumenci – dodaje.

- Każda firma działająca w Polsce ma jakąś swoją reprezentację w internecie, chociażby w postaci strony internetowej. Natomiast tylko mniej więcej jedna piątka konsumentów mówi, że dokonała jakiegokolwiek zakupu w internecie – wyjaśnia. Wciąż wolimy wyraźnie dokonywać transakcji telefonicznie bądź na miejscu.

Jak dodaje Mazurek, istotne jest, by projekty rządowe skupiły się nie tylko na zwiększeniu kompetencji obywateli w zakresie nowoczesnych technologii, ale również na edukowaniu o potencjalnych zagrożeniach, jakie się z nimi wiążą.

O planach przyspieszenia cyfryzacji w Polsce mówi się w rządzie coraz częściej, wciąż jednak nie widać znacznych postępów w tym obszarze. W 2014 r. Ministerstwo Cyfryzacji, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, wprowadziło program Polska Cyfrowa, którego celem jest wykorzystanie potencjału nowoczesnych technologii do poprawy jakości życia. Kiedy możemy spodziewać się konkretnych działań i czy są one konieczne?

- Cyfryzacja jest konieczna i na pewno jest dobrym kierunkiem rozwoju. Z badań wynika, że wszystkie bogate gospodarki są dobrze ucyfryzowane – przekonuje Karol Mazurek.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji