Oriana Fallaci wieszczy katastrofę

„Apokalipsa” w reżyserii Michała Borczucha wygrała tegoroczny festiwal Boska Komedia w Krakowie (50 tys. zł), który zakończy 13 i 14 grudnia pokaz „Placu Bohaterów” Krystiana Lupy, z Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego w Wilnie.

Aktualizacja: 13.12.2015 14:04 Publikacja: 13.12.2015 07:32

Foto: Materiały Promocyjne

Międzynarodowe jury

Werdykt jury w składzie: Ahmed El Attar, Celso Curi, Alja Predan, Carena Schlewitt, Stefan Schmidtke, Ramon Simó zapadł o godzinie pierwszej trzydzieści 13 grudnia.

Uznało ono, że „Apokalipsa" z Nowego Teatr w Warszawie zasługuje na najwyższe laury jako „delikatnie utkane przedstawienie skupiające się na szczególe, w którym inscenizacja, estetyka oraz koncepcje tworzą – wraz z treścią – idealny splot przeszłości i teraźniejszości, dokumentu i fabuły, intelektu i emocji, i które dodatkowo w zadziwiający sposób wiążą się ze społecznymi i politycznymi problemami dnia dzisiejszego".

Inspirację dla spektaklu Michała Borczucha, opartego na tekście Tomasza Śpiewaka, stanowią losy dwóch postaci - Oriany Fallaci (Halina Rasiakówna) i Piera Paola Pasoliniego (Krzysztof Zarzecki).

Ikona dwudziestowiecznego dziennikarstwa politycznego, nieustraszenie tropiąca wszelkie przejawy ideologicznego ekstremizmu oraz włoski reżyser i dramatopisarz, zafascynowany Innością, reprezentują tutaj dwie odmienne postawy światopoglądowe. W kulturowym krajobrazie rozpiętym między tymi dwoma personami – przeprowadzającą wywiad z samą sobą Fallaci, nad którą unosi się widmo śmierci i zamordowanego w tajemniczych okolicznościach Pasoliniego, którego ciało znaleziono na plaży Ostii. Reżyser wprowadza również do spektaklu Kevina Cartera (Jacek Poniedziałek). Południowoafrykański fotoreporter, który zasłynął zdjęciami przedstawiającymi głód i wojnę, sam popełnił samobójstwo. Borczuch stworzył sceniczny świat, trawiony przez lęki, obsesje i pragnienia. Spektakl miał premierę w 2014 roku.

Nowy wygrywa najwięcej

Największymi zwycięzcami tegorocznej Boskiej Komedii zostały oprócz „Apokalipsy" w reżyserii Michała Borczucha, „Podróż zimowa" w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz „Francuzi" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.

Najlepszy reżyser (10 tys. zł) Boskiej Komedii to Krzysztof Warlikowski, „który w swoim hermetycznym i wielopłaszczyznowym przedstawieniu burżuazyjnego społeczeństwa jako reżyser redefiniuje i poszerza horyzont Marcela Prousta, mistrzowsko operując wizją oraz narzędziami, które ma do dyspozycji jako reżyser".

Za najlepszą scenografię (10 tys. zł) nagrodzono Małgorzatę Szczęśniak za pracę do spektaklu „Francuzi". W uzasadnieniu jury napisało: „scenografia wciąga widzów w wielość przedstawionych światów, by doświadczali ciągłości rozwoju dramatu poprzez stworzenie silnie osadzonego w przestrzeni poczucia czasu".

Specjalne wyróżnienie dla Demirskiego i kobiet

Przyznano również następujące nagrody:

Najlepsza muzyka oryginalna (10 tys. zł): Maja Kleszcz za muzykę do „Podróży zimowej". „Muzyka Mai Kleszcz odgrywa w przedstawieniu zasadniczą dramatyczną rolę; operując wielorakością stylów korzysta z pełnej gamy środków muzycznych i – z wielką odwagą i wirtuozerią – staje się wyrazem miejsca, w którym ciało jednoczy się z muzyką". Najlepsza aktorka (10 tys. zł) – Halina Rasiakówna za stworzenie wyjątkowej Elfriede I w przedstawieniu „Podróż zimowa" oraz roli Oriany Fallaci w przedstawieniu „Apokalipsa".

Najlepszy aktor (10 tys. zł) – Krzysztof Zarzecki za wyjątkową kreację Piera Paola Pasoliniego w przedstawieniu „Apokalipsa".

Najlepsza aktorka drugoplanowa (5 tys. złotych ) - Małgorzata Gorol za siłę i świeżość jej wersji Elfriede V w spektaklu „Podróż zimowa".

Najlepszy aktor drugoplanowy (5 tys. złotych) - Mariusz Bonaszewski za wyśmienite wykonanie roli Charlesa Swanna w spektaklu „Francuzi".

Jury zdecydowało również o przyznaniu wyróżnienia za wyjątkową współpracę całemu żeńskiemu zespołowi Teatru Polskiego we Wrocławiu wykonującemu „Podróż zimową" w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

Nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny otrzymał Paweł Demirski za „nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU" z Narodowego Starego Teatru w Krakowie jury było przekonane, że „oparty na klasycznym dramacie polskiego romantyzmu tekst zapisany przez Pawła Demirskiego stanowi wyjątkowy przykład siły języka współczesnego teatru zdolnego do poszerzania horyzontów służącego szerszemu postrzeganiu tradycji poprzez ironię".

Dodatkowa nagroda za najlepszy tekst dramatu zastąpiła nagrodę za oprawę wizualną, której jury w tym roku nie przyznało.

Tegoroczny 8. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia trwał 10 dni, zostało pokazanych 28 spektakli, 39 przedstawień (razem z powtórkami), w tym 14 spektakli w Konkursie Polskim. Organizatorami festiwalu byli Teatr Łaźnia Nowa oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe, partnerami Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Prezydent Miasta Krakowa.

Międzynarodowe jury

Werdykt jury w składzie: Ahmed El Attar, Celso Curi, Alja Predan, Carena Schlewitt, Stefan Schmidtke, Ramon Simó zapadł o godzinie pierwszej trzydzieści 13 grudnia.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Teatr
Zagrożone sceny. Czy wyniki wyborów samorządowych uderzą w teatry