Teatr

Rusza festiwal Ciało/Umysł

„Sideways Rain” Guilherme Botelho
materiały prasowe
Ta międzynarodowa impreza nazywa się „Ciało/Umysł", odbędzie się w Warszawie po raz 15., ale jej historia jest znacznie dłuższa.

Kiedy festiwal ‚„Ciało/Umysł" zaprosił widzów na pierwsze spektakle w 1995 roku, polska publiczność dopiero odkrywała, czym jest współczesna sztuka tańca. W ciągu dwóch dekad, jakie minęły od tamtej edycji, festiwal konsekwentnie poszerzał naszą wiedzę o tańcu, prezentując nowe zjawiska i tendencje.

Impreza początkowo odbywała się w cyklu dwuletnim, a od 2008 roku już co rok. Zaprezentowała w sumie 280 spektakli i wydarzeń. Tegoroczny festiwal doda kolejnych dziewięć przedstawień, w tym dwie premiery, a także maraton tańca otwarty dla wszystkich.

Jubileusz, bo „Ciało/Umysł" odbędzie się po raz 15., skłania oczywiście do podsumowań. – Chcieliśmy pokazać, czym jest dziś taniec w Europie i na świecie – mówi Edyta Kozak, twórczyni i szefowa festiwalu. – To zadanie okazało się w pewnym sensie niewykonalne. Podstawową tendencją tej sztuki dzisiaj jest różnorodność i brak jednolitego kanonu. To właśnie zamierzamy udowodnić w tym roku.

Dwadzieścia lat temu Edyta Kozak, solistka Teatru Wielkiego w Warszawie, zrezygnowała z tego renomowanego zespołu i zdecydowała się na niepewną przyszłość. – Kilka kolejnych edycji przypominało odkrywanie nowych lądów – mówi dzisiaj. – Poznawaliśmy nurty i formy, które wtedy nawet nie miały jeszcze nazw.

Jeśli dziś taniec współczesny należy do ciekawie rozwijających się dziedzin sztuki w Polsce, jest w tym również cząstka zasług festiwalu. – Zależało nam, by nie ograniczać się wyłącznie do konsumpcji tego, co stworzyli inni, ale by inwestować w naszych artystów – dodaje Edyta Kozak.

Dowodem na to będzie inauguracyjna piątkowa premiera „Sideways Rain". To projekt brazylijskiego choreografa Guilherme Botelho, z udziałem tancerzy ze Szwajcarii i Polski. Z gości zagranicznych zobaczymy też grupę Via Negativa ze Słowenii w spektaklu „Dziewiąta", „The Ox – obrazy niczego" Węgra Csaby Molnara oraz „Technikę dzielenia chleba" Martina Schicka. Ten szwajcarski choreograf i performer przygotowuje też dwa przedstawienia towarzyszące, ironicznie odnoszące się do zjawisk współczesności: „To jest gala" oraz „Corporation, Incorporated".

W programie jest ponadto polska premiera „Bataille i świt nowych dni" Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej oraz „Audycja V – 2016" Kai Kołodziejczyk.

Festiwal potrwa do 8 października. Jak zawsze korzysta z gościny w Teatrze Studio i Zamku Ujazdowskim, ale też pozyskał dla tańca siedzibę Nowego Teatru.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL